Deel 2 uit het land van de blauwe tegeltjes - Reisverslag uit Eşfahān, Iran van Kees Spelt - WaarBenJij.nu Deel 2 uit het land van de blauwe tegeltjes - Reisverslag uit Eşfahān, Iran van Kees Spelt - WaarBenJij.nu

Deel 2 uit het land van de blauwe tegeltjes

Blijf op de hoogte en volg Kees

03 Mei 2014 | Iran, Eşfahān

Lieve familie en vrienden,

Alvast bedankt voor de reacties.

Hier toch een poging om nog wat foto's extra te laten zien, want we vinden het te mooi om het niet te doen. Je moet wel van blauwe tegeltjes houden als je hier naar toe gaat.

Het kan zijn dat je regelmatig een bepaalde mevrouw op de foto ziet in verschillende vermommingen. Ik denk dat ze van de geheime politie is. Ze komt zelfs in de slaapkamer naast me liggen om me in de gaten te houden....

Er is trouwens nog een bekend gedicht van P.N. Van Eyck over Isfahan( heel goed Helen):

Als je dit gelezen hebt begrijp je wel dat we voorzichtig zijn in rozentuinen en gelukkig zijn we geen tuinman...

'De tuinman en de Dood'

Een Persisch edelman:

Van morgen ijlt mijn tuinman, wit van schrik,
Mijn woning in: 'Heer, Heer, een ogenblik!

Ginds, in de rooshof, snoeide ik loot na loot,
Toen keek ik achter mij, daar stond de Dood.

Ik schrok en haastte mij langs de andere kant,
Maar zag nog juist de dreiging van zijn hand.

Meester, uw paard, en laat mij spoorslags gaan,
Voor de avond nog bereik ik Ispahaan!'

Van middag(lang was reeds was hij heengespoed)
Heb ik in 't cederpark de Dood ontmoet.

'Waarom', zo vraag ik, want hij wacht en zwijgt,
'Hebt gij van morgen mijn knecht gedreigd?'

Glimlachend antwoordt hij: 'Geen dreiging was 't,
Waarvoor uw tuinman vlood. Ik was verrast,

Toen 'k 's morgens hier nog stil aan 't werk zag staan,
Die 'k 's avonds halen moest in Ispahaan.'

Oppasen dus hier, al is het maar met oversteken.

Opnieuw liefs en zoenen,

Cora en Kees

  • 03 Mei 2014 - 15:00

    Helen:

    Haha Kees, ik wist wel dat jij het gedicht zou kennen......

    Voorzichtig met de spionne, voor je het weet kom je niet meer van haar af ;-)

    De foto's zijn weer prachtig, we genieten en reizen veilig met jullie mee.

    Een groet uit Schagen.

  • 03 Mei 2014 - 17:20

    Pars:

    Het is een mooi gedicht. Zat vroeger in mijn geschiedenisboek op de HBS.
    Pas maar op Kees, met die vrouw in al die lappen gehuld naast je. Misschien zijn het er wel 2.
    Groetjes, Pars

  • 03 Mei 2014 - 21:25

    Anneke:

    ontroerend en schitterend!
    Veel liefs
    Anneke

  • 04 Mei 2014 - 10:51

    Marieke:

    Hey vakantiegangers,

    Prachtig om weer even mee te genieten van al het moois wat jullie zien en meemaken daar! Wat een werk die tegeltjes plakken!
    Maar arme Coortje.....zo ingepakt de hele dag! Wat zul je straks weer blij zijn als je weer 'normaal' de straat op mag en je vrouwelijke vormen mag laten zien.....en jij ook vast Kees! ;-)
    Geniet er heerlijk van en tot het volgende mooie stuk!

    Liefs Marieke en groetjes van Paul

  • 04 Mei 2014 - 15:30

    Maike:

    ben benieuwd in welke strakke garderobe jullie terugkomen!

    knuffel,
    Maike

  • 04 Mei 2014 - 18:44

    Anniek:

    Leuk om jullie foto's en verslag te zien. Mijn zoon heeft mij beloofd dat we volgend jaar naar Iran gaan. Hij heeft daar een heel goede vriend. Nu weet ik alvast hoe ik me moet inpakken....Harteljke groet,
    Anniek

  • 04 Mei 2014 - 20:38

    Familie Uit Ede:

    Ziet er prachtig uit allemaal! Had ik totaal niet verwacht. Echt mooi die perzische stijl.
    Heel veel plezier nog verder, geniet ervan!

    Groetjes van ons!

  • 05 Mei 2014 - 17:41

    Ans En Jan:

    Lieve Cora en Kees,
    Met veel interesse genieten we weer van jullie verhalen en foto's. Het is weer als vanouds indrukwekkend. Nog een hele fijne reis en veel plezier.
    Lieve groeten,
    Ans en Jan

  • 06 Mei 2014 - 11:27

    Evarien En Hennie:

    Dag lieverds,

    Dat ziet er prachtig uit.
    Dat blauw is wel mooi voor jullie badkamer!
    Kees pas je wel op met die dame van de geheime dienst.
    Hoe heet ze?
    Mata Hari?

    Geniet van jullie reis

  • 08 Mei 2014 - 14:13

    Anneke Hoogvorst:

    Wow, wat een sfeervolle en kleurrijke beelden. Staat best chique hoor Cora dat gewaad, maar ... wat draag je eronder?
    Wij (Anneke, Henk, Wim en ik) gaan pompoenen bij Coos en Hans vrijdag. Nee, geen nieuw spel maar soep eten, uit eigen tuin geloof ik. Gezellig.
    Afgelopen weekend (+5 mei) in Zeist doorgebracht. Hotel met bioscoop in het centrum. Gefietst over de Utrechtse heuvelrug en gewandeld bij kasteel Doorn. Prachtige tuin met alle kleuren rododendron en grote duiventil uit eind 1800.
    Het weer is hier nu wat minder met 13 graden hoewel het nog wel droog is. De lentesneeuw is gestopt, tuin en balkon liggen vol witte pluizen. Van welke boom??

    Dikke zoen*

  • 09 Mei 2014 - 15:29

    Gemma:

    Lieve Cora en Kees,

    Heel erg mooi! Fijn dat we zo "mee" kunnen genieten! Zou goed aansluiten op mijn Marokko reis!
    Nog heel veel plezier en veel liefs,
    Gemma

  • 11 Mei 2014 - 13:52

    Jos En Hetty:

    Lieve Cora en Kees,
    Ondertussen zijn jullie Shiraz al weer uit, wij hopen dat de rozen bij jullie nog mooi in bloei stonden. Wij waren ietsjes te laat!
    Mooie foto's en zij zijn nog niet opgeschoten met de verbouwing van de moskee, zagen wij.
    Mooi verhaal, pas op voor de stille, maar in vrouwelijke gedaante hebben wij ze niet gezien! Bijzonder, is zij niet zo groot en ietwat grijs uit haar hoofddoek? Mogelijk vanuit Nederland meegevlogen om jou in de gaten te houden Kees!
    Hebben jullie de lingeriewinkels al ontdekt? Als je de vrouwen zo verpakt ziet rondlopen en dan de etalage ziet van zo een winkel dan valt dat niet te plaatsen.
    Overigens volgens onze gids kopen mannen de lingerie voor hun vrouwen!!!!
    Geniet van alles! En wij kunnen niet wachten op het volgende verhaal.
    Ja en dat gedicht......mooi, werd bij/door ons uitgebreid besproken!
    Ierland was, koud, nat, mooi, zon, heuvels, bergen, zee eigenlijk van alles en wij hebben genoten.
    Hier, nu zondag 11 mei is het koud en het regent .
    Dikke kus
    Jos en Hetty

  • 11 Mei 2014 - 19:19

    Selma & Aernout:

    Lieve Cora en Kees,

    Wat maken jullie weer een schitterende reis. Aardig wat km.
    Dank voor mooie verslag.
    Gaat Cora haar nieuwe outfit(s) eveneens in NL dragen?
    Ze staan haar goed.
    Wij houden dankzij jullie nu nog meer van tegels......

    Liefs Selma & Aernout

  • 12 Mei 2014 - 22:07

    Franky En Diane:

    Lieve Cora en Kees
    Mooie verhalen, prachtige foto's en bijzonder intrigerende vrouwen! Let maar op, ze kunnen verrassend uit de hoek komen ... We genieten mee met jullie avonturen.
    NOg een hele mooie reis verder!
    FRanky en Diane

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Iran, Eşfahān

Kees

Actief sinds 26 Aug. 2006
Verslag gelezen: 745
Totaal aantal bezoekers 84934

Voorgaande reizen:

27 November 2018 - 24 Januari 2019

Rajasthan-Gujarat-Goa

17 April 2018 - 30 Juni 2018

Van Andalusie naar huis.

29 Januari 2018 - 20 Februari 2018

Oman

05 Juni 2017 - 15 Juli 2017

Pieterpad extended

30 November 2016 - 28 December 2016

Fietstocht door Cuba

27 April 2014 - 24 Mei 2014

Iran

01 November 2013 - 30 November 2013

Taiwan

13 December 2012 - 12 Januari 2013

Fietsreis Sri Lanka

04 November 2011 - 26 November 2011

The Hainan experience

03 Juni 2011 - 03 Juli 2011

Zuid-Korea

28 Mei 2010 - 02 Juli 2010

Oezbekistan & Kyrgizie

16 Oktober 2009 - 19 November 2009

Japan

Landen bezocht: