Laatste groet uit een vochtig Seoul - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Kees Spelt - WaarBenJij.nu Laatste groet uit een vochtig Seoul - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Kees Spelt - WaarBenJij.nu

Laatste groet uit een vochtig Seoul

Door: keesencora

Blijf op de hoogte en volg Kees

02 Juli 2011 | Zuid-Korea, Seoel

Lieve familie, vrienden en vriendinnen,

dank voor de vele reacties die we op ons vorige verhaal kregen. Altijd leuk om iets terug te horen!

Sinds ons vorige verhaal zijn er 2 weken voorbij waarin we natuurlijk nog behoorlijk wat uitgespookt hebben zoals 2 nationale parken met bergen en tempels bezocht, op het strand gelegen en vooral veel hotelkamers langdurig van binnen bekeken en spelletjes kolonisten van Catan gespeeld.

Het in nl. zo dat het regenseizoen een weekje eerder begon dan wij op gerekend hadden. In veel landen betekent dat dan een regenbuitje van een uurtje en dan schijnt de zon weer. Zoniet in Korea. Hier plenst het dan 5 dagen 24 uur per dag. Na 2 dagen was er 300mm gevallen, maar vreemd genoeg waren er nauwelijks overstromingen. Komt waarschijnlijk doordat Korea vooral uit groene heuvels bestaat die als sponzen alle regen opzuigen.

Na een aantal dagen regen zijn we maar naar Seoul gegaan met de bus, waar toch wat meer mogelijkheden zijn om je te vermaken. We hebben dus 2 dagen geshopt, echt onze hobby...
Gelukkig werd het toen weer droog en konden we wat dingen buiten doen. Vandaag hebben we zelfs een bergwandeling in de buurt gemaakt. Ook een bijzondere ervaring om dat in het weekend te doen als veel koreanen vrij zijn.

Toen we uit de trein stapten leek het wel of we vierdaagse gingen lopen. Met honderden opgedoft en afgestoft tegelijk richting berg. Het had eigenlijk iets van een pelgrimstocht. Zoals vaak op dat soort plaatsen heb je dan een straat met winkels vol prullaria als wierook en amuletten om de goden goed te stemmen. Hier bestond die uit winkels vol sportartikelen als wandelstokken en veelkleurige kleding. Waarschijnlijk om de berggoden gunstig te stemmen. De offergaven boven op de berg bestonden uit een uitgebreide lunch met grote groepen, waarvoor zelfs klapstoeltjes etc. meegezeuld werden. Alles wel een beetje in stijl natuurlijk.

Helaas bedriegen de weersvoorspellingen ons voortdurend en we stonden boven op de berg in de mist met een hele horde zonder iets van de omgeving te zien. Maar het was wel een hele mooie wandeling en de mist maakte het heel speciaal en mysterieus.

Hiermee zit onze tocht door Zuid-Korea er op. Hij was bijzonder interessant.

Het is als fietsland niet echt ideaal, omdat we toch wel vaak op grote wegen belandden waar veel verkeer was. Die waren niet te vermijden helaas.
De mensen waren bijzonder vriendelijk en behulpzaam en voorzichtig met ons op de weg, maar hun engels is zwaar belabberd. Iets wat in de landen hier omheen toch een stuk beter is.

Met het eten hebben we ons goed gered, al zullen de kimchi (ingemaakte groeten) beslist geen deel van onze menu's gaan uitmaken. We hebben heel vaak erg lekker gegeten.

Al met al een geslaagde vakantie en nu maar weer aan het werk.

Liefs en zoenen, Cora en Kees

• 02 Juli 2011 - 13:16

Evarien En Hennie:

dag lieverds,
    Jammer dat jullie zoveel regen hadden.
    Dan valt een buitje hier in NL. natuurlijk wel weer mee.
    Wij eten nu de vriezer leeg om zelf op pad te gaan.
    Fijn dat we jullie maandag nog even live zien.

• 02 Juli 2011 - 18:47

Janneke:

Mochten jullie dit nog lezen voor je het vliegtuig in gaat. Een hele goede reis en vlucht terug.
    De foto's spreken voor zich, prachtig. Jammer dat jullie zoveel regen hebben gehad.
    Nou tot snel!
    Dikke knuf.

• 03 Juli 2011 - 07:30

Jos En Andrea:

Hallo Kees en Cora,

Als jullie dit lezen, zitten jullie waarschijnlijk weer in Amsterdam;)

Prachtige foto's... vooral de foto "monnik" vind ik een plaatje... kan zo aan de muur. En de "romantische weg"... misschien de Koreaanse variant op een weggetje in Staphorst, maar dan wel met prikkeldraad erop... heel bijzonder.

Al met al hebben jullie er weer een prachtige reis opzitten, de zoveelste:))

Wij zijn hier druk met werk en met de verhuizing van Maud en Nico naar Volendam. Ze hebben er vannacht voor het eerst geslapen en wij zijn ook een beetje moe nu. Wel de moeite waard in ieder geval.

We hopen jullie snel weer eens in levende lijve te zien in Middenbeemster.

Groetjes en rustig aan weer aan het werk.

Jos en Andrea

• 03 Juli 2011 - 20:11

Helen:

Wat een prachtige foto's weer. Jammer dat jullie niet wat vaker op reis gaan :-) Ik reis op die manier de hele wereld met jullie over . . . .
    Waar gaan we de volgende keer naar toe :-)

Een groet van Jan en mij.