Een Haseyo(hallo) uit Zuid-Korea - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Kees Spelt - WaarBenJij.nu Een Haseyo(hallo) uit Zuid-Korea - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Kees Spelt - WaarBenJij.nu

Een Haseyo(hallo) uit Zuid-Korea

Door: keesencora

Blijf op de hoogte en volg Kees

18 Juni 2011 | Zuid-Korea, Seoel

Lieve familie, vrienden en vriendinnen,

we zijn inmiddels zo ongeveer halverwege onze fietstocht door Zuid-Korea en tijd voor een verhaaltje en wat foto's.

We begonnen onze tocht in de hoofdstad Seoul, uitgesproken als Soul, waar we de highlights een beetje bekeken hebben. Daarna zijn we min of meer zuidoostwaards
naar de kust gefietst door een heuvellandschap zoals de ouderen zich misschien nog herinneren uit de serie MASH, die heel lang geleden op TV was. Groen en veel heuvels. Geen helicopters met gewonden, Alan Alda en Hotlips, wel veel Hyundai SUV's straaljagers(waarvan we 1 piloot ontmoet hebben in een restaurant en die we steeds uitschelden als er een overkomt) en snelwegen.

Gelukkig liepen er veel rivieren doorheen langs kleinere, rustige wegen waar wij langs konden fietsen, anders waren we waarschijnlijk al lang gestopt. Een landschap ook met veel, heel veel rijstvelden die net aangeplant waren of werden. Heel relaxed meestal met af en toe een hele gemene klim.
Via de oostkust, wat een groot krabbenland is, hebben we een paar dagen langs de kust gefietst. We hebben een beetje gerelaxed en zijn verder naar het noorden gefietst en daar de bergen in richting een paar nationale parken die we gaan bezoeken. Hier wel veel op en neer, maar onze conditie is inmiddels vooruit gegaan, dus komen we redelijk ontspannen op plaats bestemming aan.

Allemaal leuk en aardig, maar wat is er nu speciaal aan dit land en hoe is het om er op de fiets door heen te reizen?

Behalve de groene heuvels, mooi weer(20-25 graden) en de rijstvelden zijn de mensen bijzonder aardig en behulpzaam, hetgeen hun totale gebrek aan engels compenseert. Vanochtend kregen we bij en stop halverwege een helling zomaar een
paar blikjes koffie van iemand die ons zag en daarna de winkel in liep om die te halen. Wat ook enorm helpt is dat we uit Nederland(zo spreekt je dat hier ook uit) komt iedereen meteen enthousiast is en over Hiddink, Gullit en Van Basten begint. Allemaal dikke vrienden van ons persoonlijk natuurlijk.
Zuid-Korea is natuurlijk erg westers, zoals de kleding en winkels. Zelfs alle verkeersborden zijn tweetalig en wat wel heel anders in dan in de meeste aziatische landen is het aantal kerken. Het schijnt dat 30-40% van de koreanen christelijk is. Waar je elders dus buddistische of hindoeistiche tempels tussen de velden ziet, staan hier overal kerken. Heel apart.

Aangezien ons koreaans zich beperkt tot hallo en dankjewel blijft de
communicatie beperkt tot veel buigen en de menukaart uit de Lonely Planet
doorgrutten om te zien wat ze hebben zonder dat we ineens de hond van de buren aan het consumeren zijn. Gelukkig heeft Cora de Point-it, een plaatjesboekje met zo ongeveer alles aan dieren(behalve honden en katten), bij zich. Dat helpt al veel.
In de koreaanse keuken is de Beef Barbeque zwaar favoriet bij ons, maar niet makkelijk te vinden omdat het erg duur is hier. Gelukkig zijn er meerdere gerechten die het goed doen bij ons. Wat heel specifiek is voor koreaans eten zijn de zgn. kimchi, allerlei soorten groenten, vis of krabjes die ingemaakt
worden in zout met van alles en nog wat. Soms zurig, maar vaak erg heet met sambal. Je krijgt er standaard 5-10 bij iedere maaltijd in aparte schaaltjes.
Ziet er prachtig uit, maar zo smaakt het helaas niet allemaal. Sommige zijn goed te eten, maar vele minder tot niet. We hebben het zo langzamerhand aardig in de peiling en eten goed en lekker.

Een aantal bijzonderheden zijn wel het vermelden waard, bv. dat je in een restaurant niet je eigen glas mag inschenken. Dat moet je maatje doen v.v. Gedoe en we houden ons er niet al te strikt aan al ze niet kijken.

Een voordeel hier is wel dat er overal motels zijn om te overnachten, herkenbaar aan een soort cirkeltje met 3 vlammetjes op het dak. Niet duur en vaak luxe
ingericht met enorme TV, spiegels en PC op de kamer, echter zonder kast om je kleding op te bergen. Je krijgt echter wel altijd wat attributen mee, zoals tandenborstels, scheerkrabbertje en soms een heel etuitje met ook nog allerlei dingen die je in een 'love hotel' goed kunt gebruiken zoals condooms bv. Soms staat op de gang nog een automaat met allerlei speeltjes zoals vibrators etc.
Helaas worden we van het fietsen toch vaak te moe om op al deze uitdagingen in te gaan(we zijn ook geen 20 meer...) Wat ook opvalt is dat er geen 4e verdieping in dit soort accomodaties is. Mogelijk brengt dit ongeluk in de liefde, maar we hebben het nog niemand kunnen vragen die antwoord kon geven. Misschien in een
vervolg verhaal...

We doen er wat foto's bij van onderweg en de culturele bezienswaardigheden, zoals paleizen van de voormalige koningen/keizers, prachtige tempels en grafheuvels van vele honderden jaren geleden ten einde gekomen dynastieen.

We vermaken ons hier prima en gaan onze best doen voor het 2e gedeelte en er vooral van genieten als het
weer het toelaat, want de voorspellingen voor einde van de week zijn slecht. We zien wel, anders rijden er bussen.

Liefs en zoenen, Cora en Kees

• 18 Juni 2011 - 12:38

Caroline:

Dag lieve buurtjes,

Jullie maken weer een prachtig reis verslag en verhelderende foto's om heerlijk mee te genieten.
    Ga zo door! Bedankt voor de gestuurde man, hij kwam gisteren.
    Nog heel veel plezier en geniet met grote teugen. Met de loge's gaat het goed.

Liefs, Caroline,

• 18 Juni 2011 - 19:34

Ricky En Peter:

Het is weer leuk te zien wat jullie nu weer meemaken. Leuke foto's en leuke tekst. Geniet van jullie reis en we zien wel meer foto's tegemoet.

• 19 Juni 2011 - 10:33

Helen:

Heerlijk weer jullie reisverslag en de foto's! Op de dag dat jullie vertrokken had ik al een reactie geplaatst om een goede reis en behouden thuiskomst te wensen, maar die wens is waarschijnlijk 'ins-blaue-hinein' verdwenen. Enfin, ik heb genoten en kijk uit naar volgende verslagen en foto's.
    Een warme groet uit een regenachtig Schagen!

• 19 Juni 2011 - 11:32

Corrie En Ina:

Ja, je moet er wat vor over hebben om de regen hier te ontvluchten... Hoop dat jullie geen lekke banden krijgen van al die krabbetjes want de verhalen en foto's zijn gewldig dus die willen we nog wat langer lezen en zien. Veel plezier nog.

• 19 Juni 2011 - 14:55

Evarien En Hennie:

Ziet er weer goed uit.
    Vraagje: waarom twee van die grote bedden in een "love hotel"?
    Geniet er verder van.

Liefs

Evarien en Hennie

• 19 Juni 2011 - 19:45

Bep En Hannie:

Lieve broer en zus
    Volgens ons hebben jullie het weer goed naar het zin,
    alleen het eten ziet er wel griezelig uit.
    Geef ons de Oostenrijkse schnitzel maar.
    Maar de omgeving is prachtig, nog heel veel plezier
    kus Bep en Hannie

• 19 Juni 2011 - 21:21

Marieke:

Hoi levensgenieters! ;-)

Wauw wat een mooi verslag en foto's weer van een heel ander stukje wereld. Jullie hebben mij ook weer even vakantiegevoel gegeven...hier in het koude, natte en winderige Schagen! Bedankt! :-)

Heerlijk ziet het eruit allemaal....behalve dan de inhoud van de bakjes van jullie Zuid Koreaanse 'rijsttafel'! iehhhhhhhh! HaHa!

Geniet er nog heerlijk van daar & ik hoop met jullie mee, dat de bergen niet meer zo stijl zullen zijn!

GENIET & pas goed op elkaar!

Liefs, Marieke
    (ps.........de kaart is binnen op het buro! Erg leuk ook weer!)

• 20 Juni 2011 - 17:02

Andrea, Je Weet Wel :

Hallo Cora en Kees. Het lijkt mij een geweldig land. Leuk om jullie foto's te zien. Als ik ze bekijk denk ik dat jullie genieten, ook afzien, maar goed dat willen jullie zelf.
    Ik heb mijn reis geboekt. november 3,5 week Nepal. Ja dat land blijft mij trekken.
    Een vriend van mij is pas nog naar Zuid-Korea geweest op uitnodiging van de regering. Hij heeft in de jaren 50 gevochten voor de vrijheid van het land.
    Geniet nog lekker en dan hoor ik al jullie verhalen in augustus.
    groetjes Andrea

• 20 Juni 2011 - 18:22

Nelly:

Hallo globetrotters

Wat een cultuurschok weer. Het ziet er prachtig uit daar. Leuk hoor om zo even mee te kunnen kijken.

Groetjes
    Nelly

• 23 Juni 2011 - 08:29

Marjolein:

Lieve Kees en Cora,

Bedankt weer voor juliie geweldige reisverslag. Ik zie en lees dat jullie je weer erg vermaken.
    Wens jullie nog heel veel plezier!!

Wij gaan maandag een weekje naar Spanje..tja verschil moet er blijven..

Liefs,
    Marjolein

• 23 Juni 2011 - 09:12

Auke En Annet:

Hoi Kees en Cora
    Het was weer genieten van jullie foto's met het commentaar erbij.
    Hopelijk is de regen verder getrkken en hebben jullie droog fietsweer.
    Hier plenst het regelmatig maar dat is goed voor de tuin en hoeft er niet gesproeid te worden.
    Groetjes uit nat Amsterdam van Auke en Annet.

• 23 Juni 2011 - 17:42

Janneke:

Wat ziet het er toch weer heerlijk en mooi uit allemaal. Goed te lezen dat jullie je daar prima vermaken. Heel veel plezier nog!!! En hopelijk niet al te veel slecht weer.
    Dikke knuf.

Janneke

• 23 Juni 2011 - 19:51

Henk En Anneke:

Hoi lieverds,
    Fraaie rijstveldjes, heftige bergen, leuke mensenfoto's en natuurlijk lekker eten, tenminste meestal... Zo te lezen en te zien genieten jullie. Heel veel plezier nog de komende tijd en blijf maar mooie fotos maken.
    Liefs Henk en Anneke

• 24 Juni 2011 - 20:05

Franky En Diane:

Beste Cora en Kees
    Dit ziet er een zeer bijzondere reis uit, zo blijkt uit de prachtige foto's en boeiende verhalen.
    Geniet maar volop van al dat moois, de mensen, de natuur en aparte gewoontes.
    Tot binnenkort!
    Lien, Franky en Diane

• 28 Juni 2011 - 09:08

Joke En Durk:

Geweldig deze mooie verhalen te lezen. En de prachtige foto 's.
    Nog veel plezier met het 2 de deel van jullie reis.

• 28 Juni 2011 - 11:58

Wil Garritsen:

Lieve Cora en Kees,
    Wij zijn goed en wel terug van vakantie en zien weer een schitterend reisverslag met prachtige foto's van jullie vakantie in Zuid-Korea. Geniet ze nog even en hopelijk is het slechte weer weggebleven. Goede terugeis.
    Groetjes,
    Wil.

• 30 Juni 2011 - 12:11

Anneke En Wim:

Lieve Cora en Kees,

Sorry dat ik zo laat reageer. Ergens moet ik iets aanklikken zodat ik weet dat jullie een bericht op deze site hebben gezet. Ga ik straks naar zoeken.
    Ik heb me weer enorm vermaakt met jullie verslag en foto's. Heerlijk die droge humor in beiden.
    Zuid Korea lijkt me heel bijzonder om te bezoeken en fijn om wat luxe te hebben tijdens een pittige fietsreis.
    27 juli ga ik de TransSib voor ouders met kinderen begeleiden. Die is wat anders dan de gewone T.S. Anders is dat we in Omsk 2 nachten in een hotel slapen en de stad bekijken. In Mongolie gaan we 2 dagen naar de Terelj en slapen dan in een ger. Het wordt waarschijnlijk een redelijk relaxte reis met maar 8 deelnemers. 16 augustus ben ik weer terug.
    Wim en ik willen eind november op reis... misschien wordt het Birma, maar daar waren laatst 2 bomaanslagen.
    We zien jullie in het najaar in NL bij leven en welzijn.
    Hugs & kisses en een goede terugreis.