Groeten uit Samarkand. - Reisverslag uit Samarkand, Oezbekistan van Kees Spelt - WaarBenJij.nu Groeten uit Samarkand. - Reisverslag uit Samarkand, Oezbekistan van Kees Spelt - WaarBenJij.nu

Groeten uit Samarkand.

Door: keesencora

Blijf op de hoogte en volg Kees

08 Juni 2010 | Oezbekistan, Samarkand

Lieve allemaal,

Even een kort verhaal met onze belevenissen tot nu toe.
Om te beginnen is het hier erg warm. Het scheelt wel dat het droge warmte is, maar nu wordt het met de dag warmer. Morgen gaan we naar Tasjkent, waar we nog een dagje zijn en vrijdag vliegen we naar Bishkek en vermoedelijk is het daar koeler. We gaan het zien.
We zijn nu nog in het mooie Oezbekistan.
We waren midden in de nacht aangekomen en moesten nog een visa regelen op het vliegveld, dat redelijk snel ging nadat er iemand was opgetrommeld. Voor de douane moesten we wel 4 formulieren invullen, allemaal in het cyrillisch en bij de ambtenaar zelf lagen ze in het engels; lekker slim van die lui.
We waren begonnen in Tasjkent en het was in het begin wel even wennen. We kunnen niets lezen en verstaan ook niets. Het geld heeft 4 biljetten: 100, 200, 500 en 1000 Sum. Voor 100 US dollar krijg je 200.000 Sum, dus 200 biljetten. Jullie begrijpen het al, onze buidels puilen uit. De geldwisselaars op de markten staan ook met 1 of 2 boodschappentassen vol met pakken biljetten. De US dollars zetten zij op de bank zodat zij als zij op reis gaan met een creditcard kunnen betalen in dollars. Beetje ingewikkeld maar de dollars zijn erg in trek.
De mensen zijn trouwens erg aardig, nieuwsgierig en open. Ze willen altijd weten waar je vandaan komt en vragen dat ook in hun eigen taal en dat begrijpen we meestal wel. In toeristische plaatsen wordt over het algemeen wel meer engels gesproken.
Wat betreft de openheid: soms liepen we ergens en ineens komen er een paar vrouwen aanlopen, die mij vast grepen en het woord " foto" zeiden en binnnen een paar seconden stonden we ingebouwd tussen wel 5-10 stevige vrouwen. Heel snel " dikke vriendinnen" gemaakt.
Vanuit Tasjkent zijn we naar Urgench gevlogen om bij Khiva te komen.
Op het vliegveld werden wij aangeproken door een taxi chauffeur, die heel zeker overkwam. Bleek later dat hij vermeld staat in de Lonely Planet. Hij wilde wel zorgen dat wij geld konden wisselen. Hij belde even en vlak voor ons hotel stonden 2 mannen waarvan 1 een boodschappentas had en daar 4 grote stapels geld uitpakte. We waren gelijk bijna miljonair.
Bij de eerste blik op Khiva slaakten wij veel ah's en oh's. We wisten natuurlijk wel dat er veel blauwe tegeltjes waren, maar zoveel, dat wisten we niet. De ene minarette was nog mooier dan de andere moskee of mausoleum. Gevolg was wel dat we na 2 dagen al meer als 500 foto's hadden gemaakt.
Khiva is al het ware een stad in een stad met een hoge muur er omheen. Vanuit ons hotel hadden wij prachtig zicht op de westelijk toegangspoort.
Niet alleen gebouwen maar ook de mensen zijn heel gewillig om op de foto te gaan. Als je een foto wilde maken stond er ineens een jonge dame of een paar kinderen voor je en die wilden dan op de foto, zij zeiden gedag en liepen vervolgens gewoon door.
Om in de volgende plaats, Buchara, te komen moet je door een groot gedeelte van de woestijn. Wij hebben dat met een taxi gedaan samen met 2 duitse jongens. Het is wel een saaie woestijn. Geen mooie zandduinen, maar overal kleine dorre struikjes.
Op dat moment was er geen benzine meer te krijgen. Wij zagen bij alle pompstations wel 100 auto's in de rij staan. Wij vroegen onze chauffeur hoelang die mensen moesten wachten; sommige stonden er al een paar uur.
Wij hadden al gemerkt dat onze chauffeur veel "vrienden" heeft. Hij moest ook benzine hebben en reed een pompstation op, stapte naar de man achter de kassa (vermoedelijk de eigenaar), reed zijn auto achteruit het pompstation op, stopte bij de pomp, zijn tank werd vol gedaan en hij reed weg. Zo hebben wij ons nog een paar keer verbaasd hoe hij dingen voor elkaar kreeg.
In Buchara hadden we een hotel midden in het oude gedeelte. Het leek wel of we in de middeleeuwen terecht waren gekomen. Straten waren van zand en stenen, huizen van klei en af en toe een ezel door de straat.
Ook in Buchara weer prachtige gebouwen, die op de lijst van de Unesco staan van het werelderfgoed. Alle gebouwen hebben een geschiedenis van emirs, khans en krijgsheren, die ook weer de mausoleums hebben laten bouwen voor vrouw en kinderen.

Buchara had een erg gezellig centrum; restaurants en cafe's rond een grote vijver en elke avond muziek. Tot laat heel veel mensen en kinderen. S' Avonds werd de temperatuur ook wat prettiger.
Nu zitten we nog in Samarkand, eigenlijk wel de mooiste van de 3 steden. Ook hier zitten we in een echt oud Oezbeeks huis, dat als Bed en Breakfast staat vermeld. Prachtige binnentuin waar we ontbijten met o.a. fruit van de eigen bomen, erg lekker.
Hier in Samarkand is het bekende Registan. Een soort plein waar 1 moskee en 2 madrasa's staan. Op alle tijden van de dag staat er wel 1 goed in de zon, dus we zijn er erg vaak geweest.

Het verkeer is ook nog wel even het vermelden waard. Over het algemeen zijn de wegen slecht. Misschien is dat ook wel goed want ze rijden als coureurs op een circuit. Rood licht is om doorheen te rijden en men rijdt het liefst over 2 rijbanen, dus niet in de linker of rechter baan, maar midden op. Er wordt naar hartelust links en rechts ingehaald en gesneden en onderwijl wordt er ook door iedereen heel veel getelefoneerd.
Car-Glass zou hier goud geld verdienen. Er rijdt bijna geen auto zonder barsten in het voorruit.
Kees heeft een paar foto's uitgezocht, dus die zegggen verder ook het een en ander.
Wij gaan morgen weer op reis en mogelijk volgt er nog een bericht vanuit Kyrgizie.

Liefs en dikke kus,
Kees en Cora

• 08 Juni 2010 - 15:36

Pascal:

Lieve Kees en Cora,

Heel veel plezier daar, en geniet er maar goed van,

Pascal

ps De foto's zijn wederom erg prachtig. Dat smaakt naar meer.

• 08 Juni 2010 - 17:11

Helen:

Hoi Kees en Cora! Wat heerlijk om weer op deze manier met jullie mee te reizen! Ik geniet van de verslagen en vooral ook de foto's, Kijk uit naar jullie volgende berichtje. Een groet uit Schagen.

• 08 Juni 2010 - 19:00

Hannie En Bep:

Hallo broer zus,
    Jullie gaan wel sjiek uit eten hoor.
    mooi al dat goud dat er blinkt.
    groet Bep en Hannie

• 08 Juni 2010 - 19:03

Louis Heeman:

Leuke fotoos en verhalen .
    Dat is weer iets anders dan de Dominicaanse Republiek.
    Mijn autoruit heeft ook een flinke barst.
    Geen APK hier gelukkig.

Groetjes Louis en Yudith

• 08 Juni 2010 - 22:02

Durk En Joke:

Hallo Cees en Cora!
    Jullie zijn er nu al!
    Wat fantastisch, deze belevenissen te lezen.En wat zijn de mensen daar mooi, qua kleding. Zijn ook benieuwd hoe het in Kirgizië is.
    Wij vertrekken morgen naar Terschelling, even een weekje uitwaaien en v.h. Oerolfestival genieten.

• 09 Juni 2010 - 07:58

Auke En Annet:

Hoi Kees en Cora
    Geniet van al het moois en het mooie weer.
    Hier regent het.
    En de verkiezingskoorts is in alle hevigheid los gebarsten.
    Vandaag wordt het duidelijk.
    Heel veel plezier enne de foto's zijn weer geweldig.
    Groetjes Auke, Annet en Tom

• 10 Juni 2010 - 07:58

Trudi En Jacob:

Hadie Kees en Cora,

Dat ziet er weer gelikt uit !! Schitterend... en als ik jullie was zou ik die verslagen maar gewoon professioneel als reisgids gaan uitgeven.. Verder even actueel:
    VVD 31, PvdA 30,PVV 24, CDA 21 (au,gehalveerd), SP 15, D66 en Gr.L. 10, CU 5, SGP en PvdD 2. Balkenende als pol.leider opgestapt en jullie daar verder heeeeel veel plezier !!
    Vr.gr. TJMJNA

• 10 Juni 2010 - 09:23

Jans Kees Jeroen:

Hoi hoi,
    Leuk verhaal en dito foto's. Dat al die gebouwen er nog zo mooi uitzagen verbaasde me enigszins. Maar dat zal wel door Unesco komen.
    We hebben nog een toast uitgebracht op ma.

Groetjes en heel veel plezier,
    Jans Kees en Jeroen

• 10 Juni 2010 - 11:21

Marjolein:

Lieve Kees en Cora,

Bedankt weer voor jullie reisverslag. Zoals altijd : geweldig wat jullie allemaal zien en doen!
    Vandaag hier weer regen, dus dan maar beter warm weer en droog.
    Veel plezier nog en geniet lekker!!

Liefs,

• 10 Juni 2010 - 19:47

Henk En Anneke:

Dag lieve fietsers,

Klinkt heel goed, jullie hebben het naar je zin. Ga zo door en geniet daar nog maar een tijdje, want met dit land wordt het zo niks...
    Gelukkig hebben jullie leuke belevenissen en mooie foto's, dat houdt de moed er in.
    Liefs Henk en Anneke

• 10 Juni 2010 - 20:19

Timo En Petra:

Ha die Kees en Cora,

Bedankt voor jullie leuke verhaal en prachtige foto's. Heel veel plezier de komende periode in Kirgistan.

Nog wat nederlands nieuws ( wellicht hebben jullie het al gehoord maar de VVD heeft 31 zetels, de PVDA 30 zetels, PVV 24 zetels en het CDA 21 zetels)

Fijne vakantie

Petra en Timo

• 10 Juni 2010 - 20:59

Marga Kuin:

hallo Kees en Cora

wat is het elke keer weer leuk om jullie verhalen te lezen echt geweldig hoor.

Ik wens jullie een hele fijne vakantie lekker genieten en wel uitrusten he?

Liefs marga

• 14 Juni 2010 - 20:27

Nelly En Family:

heey kees en cora
    leuk verslag en klinkt allemaal heel spannend met al dat geld :)
    merken jullie nog iets van de toestanden in oezbekistan en kirgisia

heel veel plezier en we kijken uit naar het volgende verslag en natuurlijk de diashow

doei
    family van heuzen

• 20 Juni 2010 - 07:39

Hans N:

Hallo Cora en Kees, prachtige reis weer en in een "totaal andere wereld" lijkt wel. Leuk om jullie reisverslagen en foto's te volgen. Veel plezier. Groet, Hans