Van Andalusie naar Aragon - Reisverslag uit Cantavieja, Spanje van Kees Spelt - WaarBenJij.nu Van Andalusie naar Aragon - Reisverslag uit Cantavieja, Spanje van Kees Spelt - WaarBenJij.nu

Van Andalusie naar Aragon

Blijf op de hoogte en volg Kees

21 Mei 2018 | Spanje, Cantavieja

Lieve familie en vrienden,

Dank voor de reacties, altijd leuk om van jullie te horen.

We zijn nu 5 weken op pad en het is wel weer tijd voor een verhaaltje. Donder, bliksem, hagel en regen en rivieren door de straat, dat hadden wij gisteren in Villarroya, waar wij net aangekomen waren na veel kilometers klimmen( viel wel wat tegen want zo stond het niet in de beschrijving).
Maar laten we eerst maar verder gaan waar we de vorige keer gebleven waren. Dat was bij Jaen en omgeving.
Wij fietsen een uitgezette route die door Benjaminse is uitgezet, maar soms wijken wij daar een beetje van af om te overnachten op een bijzondere locatie en dan daar ook nog een extra dag willen blijven om dingen te zien of dat de weerberichten niet denderend zijn. De route is prachtig, langs kleine stadjes op rotsen tegen de berg geplakt met namen die duidelijk nog van moorse oorsprong zijn. We stonden net nog bij een kerkje uit 1400 en die zie je hier in bijna ieder dorp wel.

Landschappelijk gezien is dit deel van Spanje erg interessant en we zien het voortdurend veranderen van olijfboomgaarden in Andalusie, vlaktes met veelkleurige velden in La Mancha tot ruige rotspartijen in Aragon, waar we nu vertoeven.

We hebben natuurlijk ook wel af en toe wat cultuur opgesnoven. Vooral de steden Cuenca met een bovenstad op steile rotsen, Teruel met mudejar (moorse invloeden) torens en kerken en Valencia. Overal kathedralen en kerken, die we jullie enigszins willen besparen en soms prachtige musea zoals in Valencia.

Zo kwamen we bij onze tocht door de dorpen en stadjes in Cazorla, waar we een appartementje hadden op een mooi, maar zeer steil staatje waar we met zijn tweeen een fiets naar boven moesten duwen. Cazorla is als het ware tegen de berg aangeplakt en heeft een prachtig kasteel boven het dorp. Kasteel bezocht en we gingen een rondwandeling maken, dat volgens de plattegrond kon. Onderweg kwamen toch wat hekken enzo tegen, dus het werd op sommige plekken sluipdoor- kruipdoor en kwamen zo toch weer op de route uit. Toch een beetje het avontuur opzoeken volgens Kees.

We slapen in hotels of hostals en soms wordt die gehouden door een nederlander, zoals we tegen kwamen in Hornos. Het is hard werken voor die mensen en de concurrentie is hoog.
De hostals worden niet 24 uur bemand, dus bij aankomst is het meestal even bellen en dan zijn de mensen er binnen 10 minuten. Je krijgt de sleutels en zij gaan weer weg. De sleutel de volgende dag op tafel leggen en de deur achter je dichttrekken. Eigenlijk vreemd idee dat in een "hotel" geen beheerder aanwezig is. Zoiets zal bij ons niet gauw gebeuren.

Wij fietsen ook regelmatig over Via Verdes, dan zijn oude spoorlijnen van de vroegere mijnen, die nu fietspaden zijn, zonder bielzen, maar wel met veel tunnels. Sommige tunnels zijn verlicht, maar niet de korte tunnels. Op een van die Via Verdes kwamen we de boswachter tegen, die een foto van ons maakte en vroeg waar we vandaan kwamen en waar we op dat moment naar toe fietsten. Die foto stond 's middags al op de site van de Via Verde en we zijn nu bekende buitenlanders in Spanje, iedereen herkent ons!

Het weer is nog niet wat we verwacht hadden in Spanje. Na Sevilla werd het steeds kouder, niet alleen in de nacht, maar ook op de dag. Ik, Cora, begin s' morgens vaak met een lange fietsbroek, helemaal als het 4 graden is. Zo koud dat op de computer van de fiets een sterretje in het scherm kwam. Vooral met een afdaling is het vreselijk koud. Kees heeft geen lange fietsbroek mee, omdat het in Spanje altijd mooi weer is en lekker warm.... Hij houd zich kranig. Ook al best wat regenbuitjes gehad, dus we besloten de warmte op te zoeken en even naar Valencia te gaan. Gedeelte hebben we gefietst weer over een Via Verde en laatste stukje met de trein.
Valencia is een mooie stad met veel mooie gebouwen en daar konden we eindelijk in t-shirt lopen samen met heel veel andere nederlanders die Valencia in het nieuwe Barcelona aan het transformeren zijn. In de stad hebben ze van een oude rivierbedding een prachtige groen strook gemaakt, met fietspaden, voetbalvelden, speeltuinen en een soort Science Park, maar dan meer museumachtig, erg mooi gemaakt.

Ja, en dan dat weer. Ook de Spanjaarden zeggen dat dit niet gewoon is. Gisteren waren we in een dorp koffie drinken en de baas vertelde dat plm 3 weken gelden er nog een halve meter sneeuw was gevallen en het min 6 graden was.
En 2 uur later kwam het dus met bakken uit de lucht en stonden onze fietsen nog niet binnen.
Vanmorgen verlieten wij het dorp en mijn computer begon te piepen en gaf een storing op het beeld en de mededeling: ga naar uw dealer! Van alles geprobeerd, schoon gemaakt enzo, deed het niet meer en we zouden juist beginnen aan een klim van 9 kilometer naar een hoogte van 1700 meter. Uiteindelijk van Rijn gebeld ( daar heb ik mijn fiets gekocht) en op moment dat de telefoon werd opgenomen dachten wij eraan dat het 2e Pinksterdag was en de winkel was gesloten. Ze hebben ons toch te woord gestaan en een adres gegeven in de buurt van Benidorm, waar mogelijk iemand was die eventueel het onderdeel die de storing gaf kon bestellen. Kees geeft niet snel op dus die ging overal nog aan trekken en duwen en warempel hij deed het weer. Gauw die berg opgereden en afgesjeesd en goed aangekomen in het dorp waar we nu zitten, Cantaveija.
Vanaf morgen moet het warmer worden volgens weeronline. Eerst zien en dan geloven!
Ondanks dat is het hier prachtig, de mensen vreselijk aardig, het eten prima. We nemen in de dorpjes als lunch vaak het 'Menu del dia', het dagmenu. Dat is vanaf 2 uur 's middags en wordt uit het hoofd gepresenteerd. Daarbij spreken ze nagenoeg geen engels, maar wel erg goed en vooral snel spaans, waarbij we regelmatig om enige herhaling en uitleg moeten vragen, bv. of het van een kip, kalkoen, vis, varken of koe is. Pas nog eenden en kalkoenen nagedaan. Het was kalkoen! Meestal is de keuze uit 4 of 5 gerechten. Het kost meestal 10-12 euro afhankelijk van de plek en dag. Weekends zijn duurder. Ook een behoorlijk verschil met thuis.
Het menu is dan: voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht, koffie of thee en een drankje, waarbij een volle fles wijn op tafel komt, die je niet geacht wordt helemaal leeg te drinken. He Peter, weet je nog? Gelukkig zijn we meestal op plaats van bestemming bij de lunch, dus kunnen we eventueel een tukkie gaan doen daarna. Nadeel is wel dat je 's avonds niet veel trek meer hebt en we dan in een bar wat drinken met wat tapas of een salade, anders komen we nog zwaarder terug dan we vertrokken zijn.
Nu gaan we richting Gerona, ten noorden van Barcelona. Het is nog ongeveer 500km en daarna zien we wel weer. Eerst maar eens zien of Cora's e-bike morgen weer in zijn/haar gewone doen is, anders zitten we een weekje in de buurt van Benidorm op onderdelen te wachten.

Liefs en zoenen, Cora en Kees

P.S.,
Inmiddels is het de volgende dag en zijn we in Morella, het volgende mooie stadje. Cora's e-bike doet het nog steeds, dus die vakantie in Benidorm zit er misschien toch niet in.

• 22 Mei 2018 - 07:36

Caroline:

Nou dat klimmen leverd weer mooie plaatjes en verhalen op. Hoop dat alles spoedig is opgelost en het weer vooral ook beter.

• 22 Mei 2018 - 09:21

Anniek:

Wat maken jullie een schitterende tocht en wat een mooie foto’s. Jammer van de regen en
    de kou, maar dat vergeet je snel.
    Hier alles goed. We vertrekken volgende week naar Macedonië.
    Veel plezier en tot spoedig, anniek

• 22 Mei 2018 - 09:25

Francesca En Ronald:

Het klinkt niet echt als of jullie aan het lijden zijn ondanks de regen en de koud!!
    Hier hebben we ook een paar dagen erg koud gehad maar nu het week end van Piksteren was best erg mooi en warm.. en nu ook warm....maar minder mooi!
    De foto's zijn prachtig,...Spanje is een mooie land en met de fiets zie je dat veel beter denk ik!!!
    Dike zoenen aan allebei!!
    Francesca en Ronald

• 22 Mei 2018 - 13:12

Hetty:

Mooi verhaal en mooie plaatjes.
    Jammer van het weer en dat je fiets niet 100% is!
    Nu in Boule d’Amont is het weer schitterend maar er komt ook deze kant slecht weer aan.
    Wanneer wij naar de kust gaan 26/5 dan wordt het weer stukken beter!
    Mogelijk kunnen jullie daar opdrogen

• 22 Mei 2018 - 13:18

Ria:

Wat een diehards zijn jullie! Maar wat een prachtige tocht die jullie maken.
    Zulke avonturen beleven we niet in het platte Nederland, wel is het hier tegenwoordig vaak mooi weer.
    Liefs
    Ria

• 22 Mei 2018 - 13:37

Anneke Hoogvorst:

Nou, ik weet wel waar ik naar toe ga als ik gepensioneerd ben. Prachtig die kastelen enzo op die rotsen.
    Groeten uit Kyoto.

• 22 Mei 2018 - 18:37

Nel:

wat een mooie stadjes en landschappen. En inderdaad als jullie over de reis schrijven lijken de minder leuke dingen zoals slecht weer en materiaal pech ook weer net zo erg. Het wordt nog ruimschoots gecompenseerd lijkt het. Veel plezier en het was weer heel leuk een beetje mee te reizen ad hand van dit verslag en foto´s.

• 22 Mei 2018 - 19:48

Helen:

Wat een heerlijke reis weer, behalve de kou. Ben benieuwd hoe jullie Gerona vinden.
    Wij zijn er jaren geleden geweest, maar niet met de fiets....

• 22 Mei 2018 - 20:51

Anneke:

Hi lieverds,
    Hoe voelt dat om beroemd te zijn..
    Prachtige plaatjes, alleen het weer moet wat beter, we sturen wat jullie kant op.
    Hopelijk blijft de fiets het goed doen.
    Liefs van ons
    Henk en Anneke

• 29 Mei 2018 - 15:21

Jacob En Trudi:

Weer een mooi en stoer verhaal en dito plaatjes......En Cora als je een weekje rust wilt moet je, met een techneut als Kees in de buurt, je fiets dus wat slimmer saboteren ;-) Blijf genieten en vooral voorzichtig doen..... Vr.gr. J&T.