Groeten uit Sri Lanka - Reisverslag uit Bandarawela, Sri Lanka van Kees Spelt - WaarBenJij.nu Groeten uit Sri Lanka - Reisverslag uit Bandarawela, Sri Lanka van Kees Spelt - WaarBenJij.nu

Groeten uit Sri Lanka

Blijf op de hoogte en volg Kees

29 December 2012 | Sri Lanka, Bandarawela

Lieve familie en vriend(inn)en,

We zijn nu halverwege ons reis en tijd om eens een teken van leven te geven.
Na onze vlucht met de grote A380(niet anders dan een ander vliegtuig, er kunnen er alleen veel meer in) in Negombo even geacclimatiseerd aan het strand. Helaas lijkt het moeilijk te zijn om foto's met de iPad hier op te laden. Het internet is nogal traag. We proberen het later nog wel in een internetcafe.

We voelden ons hier meteen thuis, misschien omdat de sfeer erg op die van India lijkt. Een klein fietstochtje gemaakt om even te wennen aan het links rijden en het soms hectische verkeer. Verder gerelaxed en ons vergaapd aan de lokale bevolking, bv. als de dames te water gaan met sari en al en de ochtendgymnastiek van hele scholen op het strand. Ook leuk om te zien dat je bij zonsondergang mooie trouwfoto's kunt maken en allerlei hapjes kunt kopen uit karretjes met bv. "Power of Jesas of Power of Allah". Geen Buddha of Shiva gezien, komen zeker niet in deze buurt.

Ons fietsrondje ging eerst richting oude hoofdsteden langs mooie tempels en ruines. Wat meteen al opviel was hoe aardig en behulpzaam de mensen zijn. Ook in het verkeer is men toch wel erg voorzichtig met ons, wel heel anders dan in Zuid-India, waar we voortdurend van de weg gereden werden.
Het landschap is overal erg groen, in eerste instantie veel rijstvelden en later in het centrale heuvelland veel theeplantages.

Met het weer zat het niet echt mee, want al na 1 fietsdag was de moesson in alle hevigheid terug van weg geweest. Dat speelt ons behoorlijk parten deze reis en we hebben al een paar keer een busje of jeep gehuurd omdat we na een dag lezen en spelletjes wel weer verder wilden. Inmiddels is het wat stabieler en fietsen we wel alles. Alleen tegen de avond barst het nu los en vooral 's morgens is het prachtig fietsen.

Inmiddels hebben we al wel heel erg veel gezien, beleefd en van genoten. Helaas is het erg lastig om met de iPad foto's op te laden, mede doordat het internet hier erg traag is. We proberen het wel, maar verwachten er niet veel van.

Zo fietsten we ergens door een nationaal park op de hoofdweg en stak er een wilde olifant voor ons de weg over. Wij natuurlijk stoppen om foto's te maken. Waarschijnlijk wilde hij met ons nader kennis maken, maar dit ging toch op een nogal ongelukkige manier. Hij rende namelijk luid trompetterend op ons af om ons mogelijk te omhelzen, maar wij zagen dat toch anders en probeerden te vluchten. Gelukkig keerde hij op ongeveer een meter bij ons vandaan plotseling om en ging aan de overkant staan uitbriesen. Wij hadden natuurlijk wel een behoorlijk adrenaline niveau gekregen, maar zijn gewoon doorgefietst. Bij volgende ontmoetingen met olifanten zullen we wat voorzichtiger zijn. Een paar uur later zaten we in de tuin bij ons guesthouse op de veranda komt er een varaan van anderhalve meter voorbij schuiven. Ook al zo'n gezellig dier. Soms komt er een horde apen over het dak rennen om de mangoboom van de guesthouse eigenaar te plunderen. Zo beleef je nog wel eens wat.

Een nog vermeldenswaardig bijna decadente incident wat ons overkwam was in de jacuzzi van het sjieke Kandalama Hotel. Kees had alvast badschuin in het water gedaan voor de bubbels aangezet werden. Vervolgens werd bij het activeren van de jacuzzi de schuimkraag zo hoog dat we elkaar bijna niet meer zagen en het uitknopje van de bubbels nauwelijks meer te vinden was. Het is allemaal goed afgelopen, maar je ziet weer dat een ongeluk in een klein hoekje kan zitten.

Na wat oude steden en ruines te hebben bekeken zijn we het centrale heuvelland in gegaan en heel veel theeplantages gezien. Prachtig gebied om te fietsen en gelukkig werd het weer steeds beter. Daar hebben we de grootste theefabriek van het land bezocht, gesticht door ene James Lipton. Je ziet zijn naam nog wel eens in de supermarkt.
Inmiddels zijn afgedaald uit de hooglanden en aan het warme strand beland. Waar we heerlijk aan het relaxen zijn.

We wensen jullie een heel goede jaarwisseling en een gezond en liefdevol 2013 toe.

Liefs, Cora en Kees

• 31 December 2012 - 18:24

Helen:

Genieten weer van de foto's en de verslagen!

• 31 December 2012 - 18:26

Evarien En Hennie:

Dag lieve fietsers,

We zijn wel verrast, maar missen jullie trouwfoto's nog. Kon de i-pad dit niet aan?
    Toch zijn we niet gerust op jullie confrontatie met die trompetterende olifant, aangezien jullie reisverslag wel heel abrupt stopte. Alles verder oké? Morgen uitkijken tijdens de safari hoor, we willen jullie wel heel terug. Bij jullie is het nu al de eerste van 2013, wij hebben nog 6 uur van 2012 te gaan met allemaal lekkere hapjes van de supermarche en de top 2000. Al het goede voor 2013 gewenst en geniet nog van jullie tocht met hopelijk mooi weer.

Liefs
    Evarien en Hennie

• 01 Januari 2013 - 11:46

Nel Schep:

Lieve Cora en Kees
    de beste wensen voor dit nieuwe jaar! En net als Evarien en Hennie maak
    ik me ook een beetje ongerust want een olifant leg je niet zomaar om.
    Maar het zal wel een technische/IC storing zijn?
    Heel veel plezier verders, ik verheug me al op de mooie plaatjes en
    verhalen,
    liefs Nel

• 01 Januari 2013 - 19:42

Auke En Annet:

Hoi vakantiegangers,
    Nog even en je kan weer met een gerust hart terug komen, de kerstbomen zijn verdwenen, de oliebollen zijn op, het vuurwerk is uitgeknalt en er wordt weer gewoon gewerkt.
    Maar geniet nog wel even van jullie mooie reis, dan genieten wij van jullie mooie foto's en leuke verslagen.
    Op nummer 19 is ook alles goed.
    Liefs Auke, Tom en Annet.

• 02 Januari 2013 - 10:19

Ingrid En Pieter:

Hoi schatten,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen (ik heb enige ervaring met olifanten): je moet snel de slurf pakken en daar heel hard in blazen. Houden ze absoluut niet van en goede kans dat ze er vandoor gaan. Maar nu serieuzere zaken: wijn, bieren vuurwerk zijn op, zoonlief heeft alle vingers nog, de kerstboom kan weer het huis uit, kortom: gelukkig nieuwjaar. Wij wensen jullie een goed begin, met niet al te veelregen en geen vervelende olifanten, en straks in het koude Amsterdam een prettig vervolg in goede gezondheid. Tot gauw ...

Ingrid, Pieter, daan en Loes

• 03 Januari 2013 - 08:49

Patricia:

Ha die Cora en Kees.
    Allereerst de beste wensen en alle gezondheid toegewenst voor 2013. Dat jullie samen nog maar heel veel mooie fietsreisjes mogen maken.

Leuk om jullie verhalen mee te lezen. Ik heb hier de kachel maar wat hoger gezet zodat ik ongeveer hetzelfde gevoel als jullie heb. Nat/ vochtig en toch warm ??

Geniet nog van het laatste weekje. Op het werk gaat alles z'n gangetje, dus als je kans hebt om nog een weekje eraan vast......... gewoon doen hoor......!!!

Groetjes Patricia.

• 03 Januari 2013 - 12:29

Anneke En Wim:

Lieve fietsvrienden,

In Sri Lanka is het nieuwe jaar nog wat ouder dan hier, maar wij wensen jullie al het goede en moois van de wereld voor de rest van 2013 en lang daarna.
    Ik heb een prima week in Egypte gehad met een leuke groep en heerlijk weer. Voor dat ik wegging hebben we hier nog gezellig kers gevierd met familie en omdat ik 30 dec. weer terug was van de reis hebben we met H&A uit A.dam en A&H uit Landsmeer + een hond oud/nieuw gevierd. Vanachter de glazen schuifpui op zolder het vuurwerk bekeken wat ondanks de stromende regen nog veelvuldig werd aangestoken.
    Ik hoop dat het weer in ons vertrouwde Sri Lanka zich een beetje gedraagt nu. Toen we er woonden waren we meestal 3 weken weg van het eiland in de kerstvakantie en vorig jaar toen we er rondreisden hebben we denk ik geboft.
    Ik ga nog even wat beter naar jullie foto's kijken en hoop jullie snel weer in levende lijve te zien.
    Dikke zoen, Wim en Anneke