De ronde van Hainan, China - Reisverslag uit Peking, China van Kees Spelt - WaarBenJij.nu De ronde van Hainan, China - Reisverslag uit Peking, China van Kees Spelt - WaarBenJij.nu

De ronde van Hainan, China

Door: keesencora

Blijf op de hoogte en volg Kees

18 November 2011 | China, Peking

Lieve familie, vrienden en vriendinnen,

We hebben een hotelkamer met internet, dus we gooien er toch nog even een berichtje tegenaan en als het lukt een aantal foto's.
Om te beginnen: we hebben prachtig weer; het is meestal zo rond de 30 graden met af en toe een wolkje.
Dat was niet zo toen we vertrokken uit Haikou; we hebben de eerste etappe in 2 dagen gedaan, omdat het behoorlijk regende. Daarna zijn de weergoden ons goed gezind gebleven.

Het is weer een feest om onder de chinezen te zijn. Op dit eiland zien ze eigenlijk weinig "withoofden", dus ze kijken hun ogen uit als wij langs fietsen/lopen.
Wij kijken ook onze ogen uit, vooral in het verkeer. Je moet hier alleen maar goed voor je kijken, wat achter je gebeurt is niet van belang; zonder richting aan te geven gaat iedereen links of rechts af en hangen wij in onze remmen. Tot nu toe alles goed gegaan en we hebben ons snel aangepast en rijden af en toe ook aan de verkeerde kant van de weg!
De wegen zijn over het algemeen goed, behalve vandaag, dat was een ramp. Bijna in alle steden die we passeerden waren ze aan de weg aan het werk, waardoor er veel stof was en dan het rijgedrag erbij: een ramp.
Met de taal redden we het ook prima; Kees spreekt bijna vloeiend chinees(zou hij willen) dus we krijgen altijd wat we willen, maar jammer genoeg spreken de chinezen geen enkel woord engels, waardoor er toch soms handen en voeten taal gebruikt moet worden.
Bij de hotels spreken de dames achter de balie geen engels, maar zijn wel erg aardig en zijn blij dat ze eindelijk eens iets beleven. Het lijkt overal erg op werkverschaffing, zoveel personeel, die de hele dag " rondlopen" en niets doen.
Chinezen generen zich nergens voor en komen dus ook gewoon spontaan naar je toe en beginnen een gesprek en jammer genoeg moeten wij dan toch duidelijk maken dat wij ze niet verstaan.
De eerste week ging onze tocht door de bergen, waarbij er heftige kluffies waren en met 30 graden kwam het luie zweet er met bakken uit. Het is een prachtige tropische natuur hier; overal langs de weg palmbomen, rijstvelden, theeplantages en andere tropische planten en bomen, prachtig om daar doorheen te fietsen.
Mijn fiets ( Cora) had aan het begin nog een klein mankement; de schakelaar van de versnelling was een beetje lam, waardoor het hele gebeuren er bijna afviel. Bij het klimmen, moest ik aan het begin van de klim stil staan, de versnelling goed vasthouden, in z'n laagste stand zetten en dan weer opstappen en verder fietsen.
Gelukkig hebben we in Sanya een GIANT fietsenmaker gevonden die een nieuwe versnelling op de fiets heeft gezet; ik kan weer " gewoon" fietsen.
In Sanya was het een verrassing om te zien dat er zeeeeer veel Russen waren en bijna alles in het chinees en in het russisch was geschreven; zelfs de chinezen spraken een paar woorden russisch. Er zijn zelfs complete russische restaurants met russisch personeel en 's avonds russische danseressen in rieten rokjes. Ernstig!
Sanya is DE badplaats van Hainan, net zoiets als Benidorm. Niet alleen voor de russen, maar vooral ook voor de chinezen; met hordes waren ze aan het strand en velen verkleed als Haiwaianen. In alle kleuren waren ze gekleed als de bewoners van Hawai: blauw, geel, rood en gecombineerde kleuren; een feest om te zien. Chinezen konden ook niet genoeg krijgen van het strand, ze bleven er zitten en zwemmen tot laat in de avond. En het zou geen China zijn als er geen karaoke bij was. Aan het strand en zo vals dat je oren er van krullen en ze vinden het geweldig. Interessant zeggen wij dan.

Elke dag eten bij de chinees is ook niet erg. We hebben een paar gerechten, die eigenlijk altijd te krijgen zijn en altijd weer anders van smaak zijn, dus we eten nooit het zelfde.
Tijdens het fietsen komen we ook door kleinere dorpen/stadjes en dan zie je toch dat het niet met alle chinezen goed gaat; er is toch nog wel armoede. Oude mensjes die met een schop langs de weg lopen of op een plek in de middle of nowhere in de grond staan de scheppen/hakken.
De winkels en warenhuizen staan overvol met goederen en met personeel; wat ze allemaal doen is ons een raadsel. Het personeel wordt wel 's morgens toegesproken door de chef en bij sommige zaken wordt er aan ochtend-gymnastiek gedaan. In Sanya was is er een winkelcentrum, waar al het personeel ( plm. 200 man/vrouw) om 08.45 uur in keurige rijen stond opgesteld en op muziek oefeningen deden die mede gedeeld werden door een mevrouw. Na de gymnastiek liepen ze keurig achter elkaar in de rij de zaak in.
Kortom: het is tot nu toe een heerlijke tocht met bijzondere ontmoetingen, belevenissen en vooral met mooi weer. We gaan na het weekend nog 2 dagen relaxen in een resort, terug fietsen naar Haikou en dan jammer genoeg naar het koude/frisse Nederland.

We hebben al foto's uitgezocht, maar de site ging er steeds uit, dus nog niet zeker of dat gaat lukken.

Liefs en tot volgende week,
Kees en Cora.

• 18 November 2011 - 15:40

Ingrid:

He hallo vakantiegangers. Ik was helemaal verbaasd dat ik dit berichtje kreeg. Had even niet door dat het weer vakantietijd voor jullie is. In ieder geval wens ik jullie een fijne vakantie en doe voorzichtig

Liefs Ingrid

• 18 November 2011 - 15:45

Pascal:

Hoi wereldreizigers,

Vandaag is het hier een trieste dag, donker, koud. En dan plotseling heel onverwachts een mail van Kees en Cora uit China. Soms zit het tegen maar dus soms ook mee. Bedankt !!
    Foto's met comentaar wederom prachtig, die roze stoelen zijn wel heeeeeel erg mooi, was dat toevallig de plaatselijke gay-bar soms? :-)
    groetjes
    pascal

• 18 November 2011 - 16:03

Wim En Anneke:

Heeee! ik dacht dat jullie in Laos aan het fietsen waren. Wat een verrukkelijke foto's. Daar krijg je zin van.
    Hier is het een paar dagen erg koud geweest, maar ook wat zonnige perioden. Ik heb toch wel lekker kunnen lopen en tennissen buiten want er staat weinig wind. Dat scheelt. We maken er wel wat van hier en blikken voor warm weer vooruit.
    Komen jullie stampot eten volgend week-end?

Dikke zoen.

• 18 November 2011 - 16:10

Gonnie:

Beste allebei, wat een leuk verslag weer en practige foto's. Ik had even niet meegekregen dat jullie naar China waren, dus dit geheel was een complete verrassing voor me.
    Geniet nog lekker een aantal dagen, tja en dan terug naar het mistige - zeker de laatste dagen - Nederland.
    Liefs, Gonnie.

• 18 November 2011 - 16:35

Henk En Anneke:

Helemaal gelukt hoor, die fraaie fotos! Hebben jullie ook zo'n leuk hawai pakje?
    Goed om jullie zo te zien genieten, houd nog even vol...
    Liefs henk en anneke

• 18 November 2011 - 17:23

John B. Te A.:

Cora en Kees, waar zijn jullie nu? Hé, lekker vertrouwd weer, dat jullie ver weg zijn.
    Cora, hier aan het buro wordt je node gemist. Je maat fietst onthand door de buurt.
    Daardoor is het stuur vasthouden lastig, dat snap je. Maar goed, hij hoeft zich niet af te vragen waar je nu bent, want dat wetenwenu.nl
    Cora en Kees, geniet vooral verder en blijf opletten wat je eet: een Hotdog in China loopt je meestal een paar uurtjes tevoren nog kwispelend tegemoet. Voordat je eet, roep je dus AF tegen je broodje. Als het broodje gaat zitten, ga dan vooral naar een ander restaurant.
    Gegroet vanuit het koude en mistige Holland.
    Oh ja, Jenny loopt net binnen: "Cola, wil je gloeten doen aan iedeleen daal?"
    Zo, ze is weer weg. Dan kan ik weer vrijuit praten: doe maar niet hoor, als jullie een paar miljard handen gaan schudden, zijn we jullie nog veeeeeeeel langer kwijt.
    Groetjes en tot ziens. Houdt het roer recht. John B. te A.

• 18 November 2011 - 22:19

Helen & Jan:

Hoi globetrotters, we zijn jaloers, waren we maar in China! Kijken uit naar het volgende verslag en genieten van de foto's

!

Een groet van Helen en Jan

• 19 November 2011 - 09:36

Nelly:

Oh oh oh, wat ziet het er weer bijzonder uit allemaal. Gelukkig dan maar dat Kees vloeiend chinees spreekt ;-) Gaaf hoor al die verre reizen. Maak je nog eens wat mee. Ben benieuwd naar alle verhalen als jullie terug zijn. Take care en tot gauw.
    Groetjes Nelly

• 19 November 2011 - 09:44

Caroline:

Lieve Kees en Cora,

Ik heb weer erg hard gelaggen om de dagelijkse humor die juliie zo goed kunnen vast leggen.
    Geniet nog met grote teugen en kom heelhuids terug.
    De kou valt hier best mee, de temperatuur is weer wat hoger gezet.

Liefs. C te A.

• 19 November 2011 - 11:59

+Bep En Hannie:

`Lieve broer en zus,
    een mooi reisverslag en foto`s van jullie
    het ziet er weer gezellig en lekker uit.
    we hopen jullie in gezondheid terug te zien.
    groetjes Bep en Hannie

• 20 November 2011 - 10:48

Pim&Ria:

Hadi Cees en Cora weer geweldige foto's en verhalen. Dat reizen zien we wel zitten maar dat fietsen? misschien eens een keer met elektrische fietsen en dan maar hopen dat ze stopcontacten hebben. tot gauw.

• 20 November 2011 - 19:54

Durk:

Het lijkt wel of ik dit zelf beleef. Ben trots op jullie en ga dit reisverslag wereldwijd maken. We maken snel een afspraak in december. Nog heel veel plezier de laatste week.

Jullie trotse reisbegeleider,

Durk Oerdewrald van www.fietseninchina.nl

• 21 November 2011 - 08:32

Evarien En Hennie:

Hoi vakantiegangers,

Wat fijn dat jullie het goed hebben.
    Prachtige foto's Ik heb gewoon zin om ook eens die kant op te gaan.
    Hier is zo'n dichte mist !! NL zit potdicht!
    Maar dat verandert wel weer in een stralend zonnetje tegen de tijd dat jullie thuiskomen.
    Geniet er nog van.
    Liefs Evarien en Hennie

• 21 November 2011 - 21:03

Janneke:

Het blijft toch iedere keer weer een feestje om jullie ervaringen te lezen ondersteund met prachtige foto's.
    Het ziet er weer geweldig uit. Veel plezier nog!

liefs

• 23 November 2011 - 19:42

Marieke:

Hoi allebei!!!

Wauw wauw wauw weer!!!!! Heerlijk om te lezen weer wat jullie daar allemaal aan het meemaken zijn! :-) Klinkt als een bijzondere reis met vooral veel beter weer dan jullie vorige trip.....gelukkig voor jullie!

Als ik daarna de bijpassende foto's zie krijg ik al zin om ook een keer zo'n uitdaging aan te gaan! .....al baart me het eten bestellen met handen en voeten me lichtelijk zorgen! ;-)

Maar heerlijk om weer even 'bij' te zijn! En fijn om te weten dat jullie lekker genieten!

Heeeeeeeeeeeeel veel plezier nog daar & geniet vooral nog even van al dat lekkere weer! Hier al 1,5 week mist! :-(

Tot snel weer! En goede reis terug!

Liefs Marieke

• 25 November 2011 - 15:35

Selma En Aernout:

Hoi Chineesjes,

Schitterend verslag en mooie foto's.
    Wat blijft China een toppertje en
    met fietsen zie je veel extra's.

Groetjes,
    Selma & Aernout

• 25 November 2011 - 19:06

Mitica Pamfilie:

....mooi reisverslag en foto-s....
    veel plezier....

• 26 November 2011 - 21:44

Franky En Diane:

Lieve Kees en Cora
    nog een heel mooie fietsvakantie. Geniet met volle teugen van al dat moois, lekkers en bijzonders.
    De prachtige foto's doen ook ons dromen van vakantie.
    Nog mooie fietsdagen tot binnenkort.
    Franky en Diane