Ni Hao uit Taiwan - Reisverslag uit Hualian, Taiwan van Kees Spelt - WaarBenJij.nu Ni Hao uit Taiwan - Reisverslag uit Hualian, Taiwan van Kees Spelt - WaarBenJij.nu

Ni Hao uit Taiwan

Door: Cora en Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

18 November 2013 | Taiwan, Hualian

Lieve familie, vriendinnen en vrienden,

We zijn inmiddels al ruim halverwege onze vakantie in Taiwan en tijd voor een verhaaltje.
Dat lukte niet eerder, omdat er hier erg veel te zien en doen is. We willen natuurlijk veel zien en dat gaat niet goed samen met onthaasten.

Wat ons in dit land al meteen opviel is dat de mensen erg relaxed zijn en bovendien bijzonder aardig en behulpzaam. Alles is hier perfect geregeld: alles rijdt op tijd, de hotels zijn goed, het is overal schoon en internet werkt overal(en gratis). Iedereen gaat keurig in de rij staan bij de bus of trein en het is geen herrie. Groot verschil met vasteland China. Waarschijnlijk nog japanse invloeden vanuit de bezetting(1895-1945). Kortom een prettig land om te reizen. Klein nadeel is wel dat op sommige plaatsen weinig tot geen engels gesproken wordt en dan komt de cursus 'Ni hao' uit eind jaren 80 toch weer goed van pas al moet je dan maar afwachten of je niet aan de verkeerde kant van de stad eindigt omdat de uitspraak niet helemaal perfect was. Is nog niet gebeurd, maar we zijn er nog niet.

Het eten is hier ook altijd weer een feest. Veel chinees natuurlijk, waarbij het niet altijd even makkelijk is om iets naar onze smaak te vinden. Er zijn erg veel soepstalletjes, maar de favoriete versie is met vet spek er in en dat vinden wij niet zo lekker. Verder zoeken dus. Meestal komt het wel goed en eten we heel lekker, anders zijn er nogal wat japanse restaurants die we ook prima vinden.

We hebben natuurlijk al van alles gezien. Eerst een paar dagen Taipei met prachtige gebouwen en tempels(heel veel) in de meest fantastische kleuren met vooral veel draken en goden met lange baarden. We hebben nog net geen tempelcomplex, maar het scheelt niet veel.
Daarna zijn we de westkust langzaam afgezakt(zie kaartje bij foto's voor de geinteresseerden). Landschappelijk gezien is de kuststrook (a la Timo) minder interessant. Veel steden en industrie, met af en toe wat rijstvelden etc. In het midden een bergketen die wel mooi is en waar we lekker gefietst hebben rond het Sun-Moon Lake. Bij Alishan erg veel mist, wat het erg mysterieus maakte. Tainan is bijzonder vanwege 'onze' invloeden. De eerste stad op Taiwan, gesticht door de VOC in 1623 of zoiets. Geen Walstraat of zoiets, maar veel dingen zijn hier door de nederlanders ingevoerd bv. bouwen met bakstenen. Voorheen was alles van hout. Die stenen werden dan wel in Jakarta gehaald. De VOC werd er al snel uitgeknikkerd door een chinese zeerover die nu als held vereerd wordt. Er zijn nog stukjes fort te zien van o.a. fort Zeelandia. Wordt ook druk bezocht door de taiwanezen.
Nu zijn aan de oostkust aangeland en hopen de komende dagen een fietstocht te kunnen maken van Hualien tot Taitung via de kustweg en misschien via het binnenland terug ijs en weder dienende.

Dat weder gaat een beetje op en neer. We hebben prachtige zonnige dagen gehad en vreselijke mist in de bergen. Als het goed is hebben we met de fietstocht die we denken te maken de wind in de rug en terug gaat er een trein indien nodig.

Nog een paar dingen die vermeldenswaardig zijn:
Veel mensen willen met ons op de foto, eigenlijk meest meiden met Cora, dat is wel een betje jammer natuurlijk. Sommige gaan meteen op Facebook, ze doen hier de hele dag niets anders lijkt het.
We waren in een tempel waar je een muntje in een automaat deed en dan gaat een schone dame in het kastje het tempeltje in om een rolletje papier haalt waar je toekomst wordt voorspeld. Cora hoeft niet op zoek naar rijkdom, trouwen wordt erg laat en de hoogste tijd om zwanger te worden(arm kind met zulke ouders). Moeten we waarschijnlijk voor naar Italie.
Kees wordt op de 2e dag van de maand(welke?) beroemd en rijk en de ziekte(welke?) wordt genezen, hij komt terug van de reis(ook mooi mee genomen), maar het gaat beetje bij beetje. We zullen zien...
We proberen een filmpje op de site te zetten.

Op de 1e en 15e van de maand wordt in de tempels van alles geofferd aan de goden om voorspoed af te smeken, waaronder stapels nepgeld, wat verbrand wordt. Dit geld wordt aangevoerd door de lokale Brink's. In dit geval open vrachtautootjes. Kees heeft nog een poging tot beroving gedaan, maar aangezien de coupures erg klein waren er toch maar van afgezien.

Wat ook opvalt zijn de vele "bruidswinkels". Je herkent ze al van verre, bij de voordeur staat een hele colonne schoenen. Als je dan naar binnen kijkt zitten daar de vrouwen en ook mannen zich te vergapen aan video's van trouwerijen. In de etalages zie je bruidsjurken van wit tot pimpelpaars.
Voor een trouwerij moet je er mooi uitzien, dus met z'n allen naar de kapper, en die zijn er in grote aantallen. Op zaterdagavond zagen wij rond half 8 de kapperzaken vol zitten met meisjes, die opgedoft en afgestoft werden;bijzonder tafereel.
Ook hier veel dierenliefde: poedels bij de kapper, wassen en watergolven. Moderne poedel in spijkerpak of wat we gisteren zagen: je varken(met hoed, je kunt zomaar de straat op) uitlaten op zondag.

Hoewel we heel veel mooie foto's van tempels hebben zullen we jullie de meeste besparen, maar we doen er wel een paar bij. Als je ze niet ziet komen ze er nog bij. Dat kost wat tijd met de iPad.

Liefs en zoenen, Cora en Kees

• 18 November 2013 - 13:00

Evarien En Hennie:

Hoi, hoi,
    Fijn om iets van jullie te horen.
    Het lijkt erop dat jullie weer een fantastische reis maken.
    Geniet er maar van.
    Hier alles goed. De Sint is weer in het land dus dan weet je genoeg.
    Maar jullie zijn op tijd terug om hier iets van mee te maken. BOFFEN !

• 18 November 2013 - 13:03

Anneke Hoogvorst:

Lieve Kees en Cora,

Fijn dat jullie genieten van Taiwan. Bij mij komen gelijk weer herinneringen naar boven als je schrijft over die groepjes meiden die met je op de foto willen. Vooral als ze met de klas in een park rondlopen willen hele hordes met je op de foto. Taalprobleem ook herkenbaar. Wij hadden er toen (1996) een auto gehuurd en zijn Kaohsiung drie keer rond gereden voordat we het hotel gevonden hadden. En maar kijken of de karakters van de plaats- straatnamen correspondeerden met die op de kaart. Heb je nog wat gemerkt van de orkaan in de regio? Vandaag is er een geld ophaalactie voor de Filippijnen op TV.
    Gister was ik bij Coos en Hans op het feest (nadat ik Wim had weggebracht naar Schiphol). Erg gezellig. Het weer is wel ok hier. Wel gaat het vriezen de komende nachten. 28 november gaan pas de winterbanden weer onder de auto. Niet te hopen dat het gaat sneeuwen voor die tijd.
    Veel plezier nog en tot ziens!

• 18 November 2013 - 13:21

Jos En Hetty:

Volgens ons gaat het uitstekend met jullie!
    Leuk het verslag en herkenbaar allemaal.
    Vooral het zoeken naar niet te vette balletjes!
    Interessante voorspellingen voor jullie, ben benieuwd!
    Ik las dat het nieuws uit ons landje al naar je is gemaild, dus ben je op de hoogte!
    Succes met het fietsen en hou de wind in de rug, altijd handig.
    Veel plezier, liefs Jos en Hetty

• 18 November 2013 - 16:55

Helen:

Hoi Kees en Cora!
    Heb weer zo genoten van jullie verslag en de foto's! Laat maar komen die tempels, op die manier zijn we een beetje mee op reis.
    Geniet de laatste periode en kom gezond weerom.
    Een hartelijke groet uit een nat, kil en mistig Schagen.

• 18 November 2013 - 18:02

Nelly/Leo:

Lieve Cora en Kees
    prachtige foto's, vooral dat varken met petje op; en weer heel veel leuke belevenissen! Maar de tijd vliegt wel he. Geniet er nog lekker van.

• 18 November 2013 - 18:34

Ingrid:

En in eens zijn jullie weer lekker op vakantie. Geniet er lekker van.
    Liefs Ingrid

• 18 November 2013 - 20:02

Tiny En Teun:

Cora en Kees

Leuk verslag van jullie reis, herken er veel van, van het vaste land van China. Leuke en mooie foto,s, ben benieuwd welke auto Cora kiest. Nog steeds trek in chinees eten. Nog een fijne en leuke voorzetting van jullie reis. We lezen het verslag wel weer.
    groetjes T&T

• 18 November 2013 - 21:31

Peter:

Hola amigos,
    Jullie hebben duidelijk geen tijd om je te vervelen, met al die nieuwe indrukken. Verrassend, dat specifieke Taiwanese. Geniet er nog van ! Myriam en Peter

• 18 November 2013 - 21:55

Gemma:

Lieve Cora en Kees,

fijn dat er voorspeld is dat jullie weer, beetje bij beetje, terug zullen keren van jullie reis! en tsja, even naar Itali"e voor die zwangerschap kan altijd nog! Voor als jullie echt geen zin meer hebben in reizen, toch?
    Heel erg leuk om jullie reisverslag te lezen! Zo blijf ik een beetje "bij".

Geniet van de rest van jullie vakantie en tot snel ziens bij thuiskomst!

liefs,
    Gemma

• 19 November 2013 - 11:40

Wim:

Kees, ik dacht even dat je een nieuwe vriendin aan de haak had geslagen, in eerste instantie bij de auto's (dat bleek een misverstand, was toch Cora, kijkt wel heel erg vrolijk bij zulke mooie auto's) en daarna bij de dame die wordt uitgelaten met het roze hoedje.
    Ik denk dat ik al weer toe ben aan een nieuwe bril.

Nog veel leuke uitstapjes en zoenenvan ons

• 19 November 2013 - 12:50

Joke:

Lieve mensen,
    Wat een inspirerend reisverslag is het weer geworden.
    Ik vind de foto van het varken geweldig!

Groeten Joke

• 20 November 2013 - 19:49

Jos En Andrea:

Hallo Kees en Cora,

Mooie foto's weer en veel lekker eten. Ik ben er uit... doe mij die met dat roze hoedje maar;-)) Heel veel plezier daar en tot gauw.

Groet,

Jos en Andrea

• 20 November 2013 - 20:33

Nelly:

Lieve Kees en Cora
    Wat een prachtige vakantie weer. Pffff. Oh enne Cora........ik ben toch al oppas-oma, daar kan die kleine van jou straks best wel bij. Whoeaaaah.
    Liefs Nelly

• 22 November 2013 - 15:56

Selma & Aernout:

lieve Cora & Kees,
    Mooie foto's en verslag, veel herkenbaars voor ons. Tip voor Jullie traditionele nieuwjaarskaart: als bruidje en bruidegom! De meeste trouwstelletjes trouwen voorlopig nog niet maar dan is de fotosessie al binnen. En kun je nog eens herhalen, eventueel met een ander als het tegenvalt.
    En dan ook nog een filmtip als jullie weer thuis zijn: in Eye draait mooie beetje magische 'How to describe a cloud' over familieperikelen in Taiwan.
    Veel plezier nog en groetjes van Aernout en Selma

• 22 November 2013 - 17:40

Evarien En Hennie:

Lieve Cora en Kees,

dat klinkt allemaal heel goed en het eten ziet er ook goed uit.
    Maar wat horen we nu,
    een bezoek aan een bruidswinkel.
    Hebben jullie je schoenen wel aangelaten.
    En dan nog een tripje naar Italië.

Geniet nog van de rets van de reis en vooral van het fietsen daar.

Liefs

Evarien en Hennie

• 24 November 2013 - 14:52

Anniek:

Lieve Cora en Kees,
    Erg leuk verslag. Alles is heel herkenbaar!!
    Lieve groet. Tot spoedig,
    Anniek en Ria

• 01 December 2013 - 16:48

Jose:

Helemaal te gek om jullie mooie reisverslag te kunnen lezen.
    is een beetje mee genieten.
    uiteraard word je gemist maar gelukkig hebben jullie daar ook gefietst enne misschien op de ebike?
    o ja, jan vraagt of jullie een lamborgini voor hem kunnen meenemen, een mini past misschien nog wel in jullie rugzak.
    Op naar een goede terugreis voor jullie en tot op de spinfiets.
    zoenzoen jose