Over de Pyreneeen naar La Douce France - Reisverslag uit Saint-André-de-Sangonis, Frankrijk van Kees Spelt - WaarBenJij.nu Over de Pyreneeen naar La Douce France - Reisverslag uit Saint-André-de-Sangonis, Frankrijk van Kees Spelt - WaarBenJij.nu

Over de Pyreneeen naar La Douce France

Door: Cora en Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

08 Juni 2018 | Frankrijk, Saint-André-de-Sangonis

Lieve familie en vriend(inn)en,

Inmiddels zijn we ruim 7 weken weg en na vanochtend nog even de Middellandse Zee aangetikt te hebben, nu in de Languedoc (Frankrijk) beland, dus weer tijd voor een update.
Allereerst dank voor alle reacties, we gaan er weer voor!
Onze tocht door de binnenlanden van Spanje ging eigenlijk heel voorspoedig. Het werd gelukkig wat warmer, zo'n 20-25 graden, wat een prima fietstemperatuur is. Qua regen hebben we ontdekt dat tegenwoordig de moesson zich verplaatst heeft naar Spanje en Zuid-Frankrijk, want bijna iedere dag komt er rond een uur of 2-3 een enorme stortbui met onweer van een uurtje en daarna is het weer stralend tot de avond. We zijn meestal wel op tijd binnen met de onweersbui op onze hielen, maar toch gaat het soms fout. Zo hebben we gisteren nog een uur onder een brug geschuild langs het Canal du Midi.

Wij hebben altijd gedacht dat het binnenland van Spanje gortdroog en dor is, maar dat is echt niet waar! Wij hebben onze hele tocht door Spanje door intens groen gefietst, dus we moeten onze mening bijstellen. Schijnt alleen voor dit jaar te gelden trouwens als we de lokale bevolking mogen geloven. De boeren klagen dat het graan te zwaar wordt en plat valt door de regen, terwijl in een normaal jaar het nauwelijks volgroeit.
Onderweg naar Girona zijn we nog even afgeslagen om een oud-collega, Jan Warta en Rita te bezoeken. Van tevoren gebeld en het was erg gezellig om hun te zien en te spreken. Ze hebben een mooi huis gemaakt en hebben heel veel ruimte met 28 prachtige olijfbomen.

Enfin, onze tocht ging verder richting Girona, ten noorden van Barcelona. In een mooi stadje, Montblanc(niet de bekende berg) met goede treinverbindingen, waren de weersvoorspellingen ronduit slecht hebben we een stedentripje ingelast. Eerst een dagje Tarragona aan de kust. Leuke stad met relatief weinig toerisme en gezellige straatjes, mooie oude gebouwen en restaurantjes. Zelfs nog een uurtje op het strand vertoefd.
De volgende dag naar Barcelona om eens te kijken of die Sagrada Familia nou al een beetje opschiet. Van te voren kaartjes gekocht via internet anders kom je er al helemaal niet is. Eerst wilden we Parc Guell bekijken, maar daarvoor hadden we ook vooraf kaartje moeten kopen wat we niet gedaan hadden. Jammer dan, we waren al eens geweest en toen was het heerlijk rustig.
De Sagrada Familia is fantastisch! Wat een bijzonder bouwwerk is het. De kerk zelf is binnen af en de torens wordt nog 8 jaar aan gebouwd en moet 100 jaar na de sterfdag van Gaudi klaar zijn. Voor de rest is Barcelona een gekkenhuis met al die toeristen en razende verkeer en het was heerlijk om de volgende dag weer op de fiets te zitten.

Onze tocht ging verder over bergen en door dalen naar Girona, waar in feite ons eerste deel van de tocht eindigde. De laatste week waren we steeds in Catalonië en dat was overal heel duidelijk, ze hebben overal borden hang met 'Libertad' vrijheid! En de politieke gevangenen moeten vrij. Het speelt toch wel heel erg hier valt ons op. Op sommige plaatsen spreekt men liever engels met ons dan spaans, zo diep dit de frustratie. We hadden een hostaleigenaar die ons haarfijn uit de doeken deed wat er allemaal mis was met Spanje, tot de spaanse successieoorlog uit 1714 aan toe. Over Franco of Rajoy(de laatste premier, net afgezet) nog maar niet te spreken. Stelletje aanstellers die catalanen....

Tijdens de finale ven de europa-cup zaten wij in een cafe, waar de Catalaanse bezoekers alleen juichten voor Liverpool en niet voor Real Madrid.

Na Girona hebben we een stukje trein naar Figueres genomen om het Museum van Salvador Dali te bezoeken. Het werd toevallig ook een hele natte dag dus dan is een museum een goede tijdsbesteding. Het museum was geweldig. Die man had zoveel fantasie en zoveel bizarre schilderijen en tekeningen gemaakt, echt heel leuk om te zien.

Toen een laatste stukje tot de spaans-franse grens. We hadden prachtig weer en mooie weg en boven op de Pyreneeënpas werd het aan de franse kant een hobbelig grindweggetje en begon het te regenen zoals we nog niet meegemaakt hadden. Beneden stond het water in onze schoenen, maar het was een hele mooie afdaling. Door naar Argeles-sur-Mer waar Hetty en Jos op de camping stonden en waarmee we gezellig hebben gegeten en nog een wandeling over de mooie boulevard hebben gemaakt.
Inmiddels staat de teller op 2300km en zijn de wijngaarden om ons heen ontelbaar geworden. Na de Roussillon nu de Languedoc en overal wijn te koop. Helaas zitten de fietstassen al vol dus blijft het bij een flesje bij het eten.

In Nederland is het al een maand zomer en misschien dat jullie het al zat zijn, bij ons is vandaag de zomer ook begonnen en voor het eerst in een mouwloos shirt gefietst. Heerlijk! We liggen nu bij een zwembad en gaan een biertje bestellen.

Verder gaat het prima met ons. Het is heerlijk fietsen en we genieten volop door het groene franse land en onze e-bikes doen het ook prima. Ons voorlopige einddoel ligt bij Nancy, omdat we daarvandaan makkelijk met de trein naar huis kunnen. Als we erg hard opschieten schuift het wat verder op. We houden het op de laatste week van juni. We zullen zien...

Liefs en zoenen, Cora en Kees

• 08 Juni 2018 - 18:38

Helen:

Ik had jullie alweer in 020 gedacht, maar jullie zijn nog heerlijk onderweg!
    Bijzonder is het Dali Museum hè, begint al aan de buitenkant, dat rode gebouw met die eieren erop , fantastisch.
    Heel veel plezier nog de komende weken....

• 08 Juni 2018 - 22:04

Francesca :

Leuk jullie weer even te zien in de foto's...en ook leuk te merken dat jullie veel plezier in hebben. Tot de volgende verslag...en blijf van genieten!
    Francesca

• 09 Juni 2018 - 07:10

Nel:

wat een gezellig verslag met mooie foto´s. Echt genieten dus. Je hoeft niet naar de andere kant van de wereld te gaan voor een prachtig landschap. Geniet er lekker van dat laatste stuk,

• 09 Juni 2018 - 09:43

Hennie En Evarien:

Mooi om jullie te volgen langs bekende wegen en uitzichten. Geniet van Frankrijk! Hopelijk geen natte schoenen meer.

• 09 Juni 2018 - 22:19

Hetty:

Mooi verslag Coor!Wij zullen zorgen dat die “bank “ van Dali heel bij jullie komt te staan

• 10 Juni 2018 - 10:23

Anneke En Henk:

Wat heerlijk allemaal, natuur, cultuur, lekker eten en ontspannen fietsen.
    Wat wil een mens nog meer..:)
    Liefs van ons.
    Henk en Anneke

• 10 Juni 2018 - 20:48

Franky En Diane:

LIeve Cora en Kees
    Mooie verhalen van een boeiende reis. We hopen in elk geval dat jullie nu in meer zomerse temperatiuren kunnen fietsen!
    Geniet van "la douce France"! "Avec du pain et du vin" in jullie fietstas komen jullie overal in Frankrijk.
    Heel veel groeten uit een zomers België.
    Franky en Diane

• 11 Juni 2018 - 10:53

Leo:

Wat gaat de tijd snel. Nog twee weken. Bedankt voor de prachtige verslagen en foto's.
    En nee, ik ben de zomer nog lang niet zat (moet zelfs nog beginnen).
    Geniet van de laatste fase van deze mooie vakantie en hopelijk met "zomers" weer.
    xx
    Leo

• 11 Juni 2018 - 19:54

Gonnie:

Lieve allebei,
    Wat een leuk verslag en wat een pech met al die regen. Maar nu is het mooi en genieten jullie des te meer. Prachtige foto's en wat leuk is dat toch hè die beesten op de weg, heerlijk om te zien. Geniet nog lekker, heel veel groetjes,
    Gonnie

• 16 Juni 2018 - 10:52

Jose:

Lieverds,

Wat een feest om jullie weer te volgen vooral te lezen en te zien hoe verrassend mooi Spanje is.
    Chapeau voor kees, gewoon in zijn korte broek lekker bewegen en door trappen daar worden je benen vanzelf warm van!
    En er vanuitgaande dat jullie van het slechte weer en de kou naar de warmte toe fietsen.
    Gelukkig ligt dit deel achter jullie en hadden jullie nu ruim de tijd om dan extra te genieten.
    Wij kijken elke keer weer uit naar jullie verslag en waar jullie zijn en volgen graag de blauw en rode fietstassen van jullie.
    Heerlijk elke dag weer de vrijheid op de trappers en je te laten verrassen van de schoonheid van je omgeving en de rust.
    Tuurlijk kan je niet om Barcelona heen is ook een bezienswaardigheid maar de drukte weer achter te laten geeft weer rust.
    Nu heerlijk genietend in Viva la france en weer huiswaarts.
    Nog even Cora en dan zit je weer naast ons op de spinfiets.
    Wij wensen jullie een goede thuisreis en voor nu nog heerlijk samen genieten van het goede Franse leven en de heerlijk wijn.

Dikke zoen voor jullie uit Amstelveen
    Van jan&jose