Fijne feestdagen en goed 2017 - Reisverslag uit Matanzas, Cuba van Kees Spelt - WaarBenJij.nu Fijne feestdagen en goed 2017 - Reisverslag uit Matanzas, Cuba van Kees Spelt - WaarBenJij.nu

Fijne feestdagen en goed 2017

Blijf op de hoogte en volg Kees

25 December 2016 | Cuba, Matanzas

Lieve familie en vriend(inn)en,

Of het lukt om nog ergens redelijk internet te krijgen en dit stuk op de site te krijgen zien we wel. Het is in ieder geval heerlijk relaxed zo zonder mail en nieuws, wat meestal alleen maar ellende is.

Onze vakantie loopt tegen het einde en dit is een goed moment om te bedenken wat we nu eigenlijk van Cuba vinden. Vooraf wisten we eigenlijk niet goed wat we te verwachten hadden.

Is Cuba een land waar bijzondere dingen te zien zijn qua cultuur en natuur?
Niet echt, afgezien de geschiedenis van de socialistische/communistische revolutie met behoorlijk wat verheerlijking van de hoofdrolspelers.
Er zijn wat mooie kerken, begraafplaatsen en een enkel nationaal park met bijzondere vogels.

Toch is het een heel leuk en bijzonder land om te bezoeken en wel hierom:

De mensen zijn erg vrolijk en behulpzaam. Ondanks de armoede van het overgrote deel van de bevolking. We hadden het er met een gids over een paar dagen geleden en hij zei: wat kunnen we er aan doen? We zitten op een eiland en kunnen nergens heen, dus we maken er het beste maar van. En dat doen ze dan ook. Overal muziek en vrolijke mensen, vooral in de plaatsen waar toerisme is. Als je de jongeren ziet dan is er eigenlijk weinig uiterlijk verschil met Europa. Moderne kapsels en kleding. Onderwijs en gezondheidszorg zijn gratis, maar iedereen moet heel veel moeite doen om de eindjes aan elkaar te knopen. Er is ook nog bijna niets verbeterd sinds Fidel de macht aan zijn broer Raul heeft overgedragen.
Gisteren fietsen we door het binnenland van zuid naar noord en dat was toch wel anders. We kwamen veel mensen tegen die bij een cooperatie kerstinkopen gedaan hadden met hun mandje achter op de fiets, of hun kerstpakket opgehaald misschien, al lijkt dat erg onwaarschijnlijk hier. Wat meteen opviel was dat die inkopen niet veel voorstelden en de armoede in de dorpen die toch wel erg was. Mensen in lompen en erg mager. Zodra we ergens stopten werd er soms om van alles gebedeld. Het is nog lang geen India, maar toch wel triest om te zien. De heilstaat is niet voor iedereen hier.

Wat ons nog steeds opvalt is het contrast tussen verleden en heden. Op de weg zie je nog steeds overal de oude Chevrolets en Dodges uit de jaren 50 en 60 in grote getale rondscheuren en de aftandse Lada's van daarna. Er tussen de nieuwe Hyundai's, Kia's en een aantal chinese merken. In de steden en dorpen gaat daarentegen alles nog met de paardentram en voel je je nog in de jaren 60. Een belegd broodje in zo'n dorp kost 20 cent, terwijl je in een toeristenoord 2 euro betaald voor hetzelfde broodje.

Of we niet te laat zijn om Cuba nog te zien zoals je verwacht?
We zitten in de overgangsfase denken we. Het toerisme is enorm toegenomen, alhoewel we nog geen enkel probleem hebben gehad met onderkomen te vinden ondanks het hoogseizoen. Bij de hostals belt de eigenares meestal naar de volgende plek om te reserveren en dat gaat altijd goed.

Is een fietsvakantie in Cuba leuk?
Ja! Het is heel leuk maar ook pittig, vooral qua temperatuur en het is landschappelijk gezien niet altijd even interessant (zou Timo zeggen). Toch hebben we heel mooie stukken gefietst, vooral in de buurt van Trinidad, wat een prachtig stadje is waar de tijd heeft stilgestaan. Staat op de werelderfgoed lijst en niet voor niets. Hopelijk wordt het geen Volendam, al begint het er al wel op te lijken.

23 december: de donkere dagen voor kerst. Hier niet echt. Het is een graad of 25-30 in de schaduw op Playa Larga in de Bahia de Cochinos, oftewel de Varkensbaai. Heerlijk op een relaxed strandje met naast ons een paar restaurantjes tussen de palmbomen en geen varken te bekennen, hooguit op je bord als je dat wilt.

De Varkensbaai roept misschien bij sommigen nog wel een herinnering op aan de Koude Oorlog. In 1961 dachten de amerikanen Cuba even te veroveren op Castro en zijn vrienden, maar ze gingen vreselijk de pottenbak in. Van de 1400 mariniers sneuvelden er 200 en de rest werd krijgsgevangen gemaakt en later geruild voor 53 miljoen dollar in levensmiddelen, medicijnen etc. Een enorme blamage voor Kennedy, die toen net een maand president was. Daarna is hij maar overgestapt op Vietnam, ook zo'n geweldig succes....
Als je je een beetje verdiept in het gedrag van de amerikanen in deze regio wordt je wel een beetje triest van alle ellende die ze aangericht hebben met steun aan menige dictator, alleen om er zelf economisch voordeel bij te hebben. Hoewel Fidel ook niet echt een lekker type was.

Inmiddels is het 25 december geworden en Havana nadert met rasse schreden. Gisteren naar het toeristenmekka van Cuba gefietst : Varadero, een strand van 10km met alleen hotels en casa particulares. We hadden niets gereserveerd en dat bleek niet slim. Alles vol. Zelfs de hotels met 400 kamers. Na tientallen casa's af te zijn geweest wist iemand misschien nog wat en ja hoor. Voor een woekerprijs hadden we een kamer/hok bij een ex-roeicoach van Duitsland, die ons de oren van het hoofd kletste in onverstaanbaar duits. We hadden een slaapplaats en daar waren we blij mee. Varadero was toch heel anders dan we verwacht hadden. Heel relaxed en mooi strand, dus dat viel niet tegen. Morgen nog een stukje langs de kust, met een laatste strandje en dan zit het er weer op.

Het is en blijft nog steeds leuk, maar het is ook goed zo.

We wensen jullie nog goede resterende feestdagen en alvast een heel goed en gezond 2017!

Liefs en zoenen, Cora en Kees

We proberen er weer wat foto's bij te doen, maar dat hangt wederom van de snelheid van het internet op het plein af. Anders komen die nog na vanaf huis.

• 25 December 2016 - 22:56

Pascal:

Hey wereldreizigers,

Leuke samenvatting. !!

Varkensbaai, hadden ze (CIA) ook niet de boel verraden, zodat het wel een fiasco moest worden? Later hebben ze JFK uit de weg geruimd, dat ging toch uiteindelijk het snelst om van hem af te komen. Nog steeds een van de brutaalste Coup d'état uit de geschiedenis.

Fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar alvast.

Pascal

• 26 December 2016 - 11:05

Evarien En Hennie:

Dag Cuba-gangers.

Fijn weer iets van jullie te horen. Een mooie reis met veel contacten en indrukken.
    Geniet nog even op het strand met een Cuba Libre.
    Hier is het ook niet koud met temperaturen boven de 10, geen witte kerst dus.
    Tot de 31ste.

Liefs

Evarien en Hennie

• 26 December 2016 - 11:24

Anneke En Henk:

Hallo luitjes, een mooi reisverslag, binnenkort meer verhalen live! Goede terugreis en tot snel!

• 26 December 2016 - 12:55

Helen:

Mooi verslag weer. Is dat echt een bok voor dat wagentje op de foto? Wat een knoert! Fijne laatste dagen.

• 27 December 2016 - 17:28

Peter:

Mooi dat jullie Cuba nog voor een groot deel authentiek hebben meegemaakt. Over een paar jaar moet je nog maar zien of het doorsnee kapitalistisch is geworden.Geniet nog van de laatste warme dagen daar !

Groetjes
    Peter en Myriam

• 28 December 2016 - 12:23

Gonnie V.d.W.:

Lieve allebei,
    Wat een indrukwekkend verslag van jullie reis. Soms best afzien denk ik maar merendeels genieten van dit heel aparte land. Veel geschiedenis ook natuurlijk. Leuk om te lezen in ieder geval.
    Goede reis terug, liefs
    Gonnie

• 28 December 2016 - 15:42

Gerda Heeman:

Wat een beeldend verslag. Goede reis nog. Of zijn jullie al terug.
    Gerda