Groeten uit Cuba - Reisverslag uit Santa Clara, Cuba van Kees Spelt - WaarBenJij.nu Groeten uit Cuba - Reisverslag uit Santa Clara, Cuba van Kees Spelt - WaarBenJij.nu

Groeten uit Cuba

Door: Kees en Cora

Blijf op de hoogte en volg Kees

12 December 2016 | Cuba, Santa Clara

Lieve familie en vriend(inn)en,

Even een verhaaltje van ons uit de communistische heilstaat Cuba. Mogelijk het enige, want internet is hier erg lastig. Maar daarover verderop meer...
Onze reis verloopt nog steeds voorspoedig en we genieten er volop van.
Eerst een dagje Havana gedaan, met de mooie oude en soms erg vervallen gebouwen in het oude centrum en de prachtige oude amerikaanse auto's. Die kom je trouwens in het hele land tegen, meestal als taxi. Een leuke oude binnenstad met mooie straatjes en restaurantjes. Wel erg veel toeristen overigens, Cuba is the place to be. Maar ja, dat zijn we zelf ook...
We komen ook nog prachtig gerestaureerde hotels tegen waar je voor 300 euro per nacht kunt slapen. Daarbij was ons budgethotel van 110 euro per nacht (en vergane glorie) nog een koopje bij.
Natuurlijk het Museum van de Revolutie bezocht waar heel veel foto's en info (bijna alleen in het spaans) over de helden van de revolutie te zien is. Vooral de 'Commandante en jefe' (commander in chief) Fidel Castro wordt wel erg opgehemeld. Her en der in de stad kom je nog wel dankbetuigingen tegen nu hij met zijn neus omhoog is gaan liggen. Het was ook erg rustig omdat in de rouwperiode geen muziek gemaakt mocht worden. Echt een straf voor de cubanen.

Het eerste deel van onze fietstocht betreft het westelijke deel van het land, wat duidelijk minder plat is dan we dachten. De eerste dag was het al snel behoorlijk klimmen, wat nogal wat kramp bij Cora veroorzaakte. Dat is inmiddels al lang voorbij en ze fietst weer als een tierelier heuvel op en af. Een mooi gebied met o.a. een nationaal park met veel tropische planten en vogels, die overigens meteen er vandoor gingen als ze ons zagen. Soms wel erg steile wegen van 15% (lopen), maar we hebben het gered en die liggen inmiddels ver achter ons. De laatste dagen is het echt prachtig fietsen hier over erg rustige wegen met als overige weggebruikers vnl. boeren te paard en een enkele vrachtwagen die tot bus is omgebouwd. Het is toch wel een beetje het wilde westen hier met al die cowboys op de weg, alhoewel ze meestal meer taxi spelen of de melk naar het verzamelpunt brengen dan de lokale bar overhoop schieten. We missen dan ook de saloondeurtjes bij de sapjesbar.
Wel weinig koffietentjes onderweg. Soms een hok waar suikerrietsap of mangosap te krijgen is voor wel 4 cq. 8 cent.

Overnachten hier is wel erg anders dan in veel andere vakantielanden waar je in hotels slaapt. Hier zijn dat zgn. Casas Particulares. Eigenlijk een soort B&B's. Je kunt er ook vrijwel altijd eten, wat erg handig is omdat er verder weinig restaurants zijn buiten de steden. Ze zijn aanmerkelijk goedkoper dat de staatshotels en de eigenaren bijzonder aardig en behulpzaam. We slapen voor 25 euro per kamer/nacht. Avondeten is meestal 8-10 en ontbijt 3-4 euro pp. Men kent hier vnl. grote porties, zodat we straks meteen op dieet kunnen thuis. Er was ons wijsgemaakt dat we alleen maar kip met rijst en bonen zouden krijgen, maar dat is echt niet meer zo. We hebben bv. deze week al 3 keer kreeft gegeten. Dat gebeurt ons thuis in geen 3 jaar. Ook altijd salades en fruit er bij, dus dat gaat prima zo.
Hoe het systeem werkt: als je zo'n Casa begint moet je daar een permit voor hebben. Kosten 70 euro per maand. Dan nog 10% van de verdienste als belasting. We hebben het even snel uitgerekend. Ze moeten minstens 40 overnachtingen per jaar hebben voor ze er een cent aan overhouden. Als ze op een goede plek zitten lukt dat wel, maar anders is de investering voor niets.
Stelletje boeven die regering hier.

Het is overigens wel erg warm op de fiets hier. Normaal zou het rond de 25 graden moeten zijn in deze tijd, maar het is nu meestal 30-35 graden overdag. Wel erg wennen, maar het gaat steeds beter.

Nog even over het internetten hier:
De enige plek waar dat kan is in een groot hotel of in de buurt van het telecomkantoor, zeg maar de locale KPN. Daar zitten hordes toeristen met hun mobieltjes op bankjes of stoepranden. Dat kan dan alleen met een wifikaart waarmee je voor 5 euro een uur kunt internetten. That's different cook dan in Nederland. Eigenlijk is het best wel lekker dat je niet steeds bereikbaar bent en zo kun je rustig een boek lezen in je schommelstoel op de veranda. Dat doen wij op dit moment in een dorpje onderweg, met op de achtergrond blatende geiten, her en der een blaffende hond en in de tuin scharrelen kalkoenen (die hopelijk de kerst gaan overleven) en kippen lekker rond. Heerlijk even zo dat platteland. Nadeel is wel dat je erg vroeg wakker gemaakt wordt door hanen of kippen die er al vroeg op los kraaien. Daar kunnen geen oordoppen tegen op.

Inmiddels zijn we weer een paar dagen verder en hebben Havana achter ons gelaten en vertoeven in Santa Clara. We hebben vandaag een stukje gesmokkeld en met zo'n oude amerikaan met in de kofferbak onze fietsen even 250 km afgelegd over de A1. Weinig files hier, zo om de 5 minuten een auto te zien. Verder alleen fietsen een enkele paard en wagen en ook nog een kudde koeien in de berm met echte cowboys.
In Sta. Clare is het graf van Che Guevara een een horde maatjes. Een deel daarvan heeft al wel een graf gekregen maar leeft nog. Ze hebben vast een plekje bij hun vriend gereserveerd.
Morgen weer lekker op de fiets. Inmiddels is het wat afgekoeld en gewoon lekker.
We gaan proberen er een paar foto's bij te zetten binnen het uur, maar dat zo maar mis kunnen gaan met dat internet hier.

Liefs en zoenen,

Cora en Kees

• 12 December 2016 - 06:32

Helen:

Letterlijk smullen weer van jullie verslag, geniet!

• 12 December 2016 - 08:15

Pars:

Leuk reisje weer.
    Veel plezier en geniet.
    Mies en Pars

• 12 December 2016 - 08:28

Didy:

Leuk verslag van jullie reis. Fijn om te horen dat alles goed gaat.
    Veel plezier
    Wim en Didy

• 12 December 2016 - 08:57

Caroline:

Het weer en internet verschilt niet van ZA, maar de mooie auto's wel, ik kan mij voorstellen dat alleen daarom al veel mensen naar Cuba komen. Hoop nog op meer mooie foto's en verslagen, maar het is waar zonder internet elke dag is geweldig.

Nog veel mooie momenten.

• 12 December 2016 - 08:56

Evarien En Hennie:

Hoi, dat ziet er goed uit zeg.
    Wordt dat niet een beetje saai elke keer kreeft.
    Misschien wat afwisselen met rijst bonen en kip.
    Goed dat het nu relaxter fietsen is en de steile huggies achter jullie liggen.
    Hopelijk mag de muziek weer snel aan.

Liefs

• 12 December 2016 - 10:02

Joke:

Hoi,
    Wat leuk om weer eens wat van jullie te horen.
    Mooi reisverslag, ik wist niet dat ze daar zo'n achterstand hebben met internet enz.
    Mooie foto's.
    groeten Joke

• 12 December 2016 - 12:13

Pascal:

Hhahahahahahahahaha, ""Her en der in de stad kom je nog wel dankbetuigingen tegen nu hij met zijn neus omhoog is gaan liggen.""

En waarom hebben ze op Cuba zoveel Amerikaanse auto's? Het waren toch geen vriendjes van elkaar ??

• 12 December 2016 - 13:19

Wim En Anneke:

Hola Cubanieros,

Hace mucho calor la en Cuba no? Aqui hace un poco sol pero no es tan caliente.
    Ayer fuimos a la nova cinema en Amsterdam Norte y vemos un pelicula de Allemania. Mucho divertido. Genoeg steenkool Spaans. Geniet en drink voldoende (Cuba Libre).
    Tot ouwejaarsavond!

• 12 December 2016 - 16:47

Jos En Hetty:

Geweldig om jullie verslag te lezen!
    Ondertussen speelt de muziek ook weer overal, dat is zo gezellig!
    Ha ha, de foto's zijn zeer herkenbaar.
    Lekker hè die stille " snelwegen", hebben jullie ook eens op een snelweg gefietst, zonder van de weg te worden gedrukt.
    Aardige mensen en kreeft, wat wil je nog meer!
    Geniet en wij kijken uit naar de rest van de foto's en jullie verhalen!
    Lieve groetjes

• 12 December 2016 - 18:41

Ingrid:

Veel plezier buurtjes, geniet ervan!

• 12 December 2016 - 21:16

Nel:

heerlijk dat jullie ons zo op de hoogte houden. Hoop dat de 2e helft net zo leuk is. Wij zijn hier al in de weer met kerstbomen en zo. Hoe is het met salsa-dansen? Gemma en ik gaan weer opstarten in januari en dan een echte Cuba/salsa dansschool. Veel plezier verders

• 12 December 2016 - 22:20

Frank En Jenny:

Leuk verslag, lekker genieten dus!
    Veel plezier nog en tot gauw xxx

• 12 December 2016 - 22:46

Henk En Annke:

Wat een heerlijk verslag, we reizen weer een beetje mee.
    Veel liefs, de wind in de rug en meer mooie avonturen!
    Xxx

• 13 December 2016 - 16:45

Gemma:

Ha die kees en Cora,

Dat klinkt goed! Ik verheug me zeer dat ik daar over precies 10 nachtjes slapen, ook rond mag lopen! Wij zijn nog volop aan het voorbereiden. Ik lees geen verdere tips voor ons in jullie verslag. Ik laat mijn mobieltje maar thuis geloof ik...

Nou, veel plezier! Hasta la vista quizas? Nosotros temos muchas ganas para ir a Cuba!

xxx
    Gemma

• 14 December 2016 - 00:33

Yudith En Louis:

Dominicaanse Republiek
    Santo Domingo 13-12-2016

Hoi Cora en kees,

Leuk dat jullie in de buurt zijn.
    We hebben hier ook monumentale gebouwen ,spaanse forten, oude stadskernen zonovergoten palmstranden , rivieren,sigaren ,rum, oorlogshelden en een dictator(Trujillo).
    Orkanen en overstromingen niet te vergeten.

Ik koop hier elke dag een portie fruit hier in de straat bij een stalletje.

We zijn vandaag naar Bonau gereden voor een uitspraak in een rechtszaak.(positief)
    Leuke rit door de heuvels.

Nog bedankt voor het dagje uit naar de Euromast en omgeving .
    Was erg gezellig met jullie en Ma.

hasta la vista
    Bed and Breakfast Yudith&Louis

De koffie staat klaar.

• 14 December 2016 - 08:43

Anniek:

Heel inspirerend jullie verslag! Smaakt naar meer! Verder een fijne reis en veel fietsplezier.

• 16 December 2016 - 17:58

Sabine Reiman:

Lieve Kees en Cora,

Superleuk om te lezen, wat heerlijk al die bijzondere indrukken, alhoewel jullie dat wel gewend zijn is dit vast ook weer een belevenis. We hopen jullie in 2017 echt te zien, moeten we spaans koken?
    Dikke knuffels Hans en Sabine

ps derde kleinkind over 3 maanden weer een jongen!:-)

• 20 December 2016 - 20:52

Jacob En Trudi:

Hadie Kees en Cora,

Mooi verhaal weer..... Lees alleen nergens of jullie ook aan de sigaar zijn geweest :-) Geniet er maar weer verder van....Prettige kerstdagen alvast, doe verder voorzichtig ennnn kom veilig thuis .....Vr.gr. J&T.