Iran deel 4, het zit er bijna op. - Reisverslag uit Kashan, Iran van Kees Spelt - WaarBenJij.nu Iran deel 4, het zit er bijna op. - Reisverslag uit Kashan, Iran van Kees Spelt - WaarBenJij.nu

Iran deel 4, het zit er bijna op.

Blijf op de hoogte en volg Kees

22 Mei 2014 | Iran, Kashan

Lieve familie en vrienden,

Opnieuw dank voor de vele positieve reacties.
Onze reis zit er bijna op dus is dit is ons laatste verhaal van deze vakantie.

Vanochtend in het nieuws van de Volkskrant online zagen we dat 6 jongeren opgepakt waren omdat ze zonder hoofddoek( de meisjes) op straat en op daken gedanst hadden en dat op faceboek hadden gezet. Ze moesten op tv hun excuses aanbieden.
Dit geeft wel aardig de schizofrenie in dit land weer. Nagenoeg iedereen die we spreken hier vindt de situatie hier verschrikkelijk en wil zo snel mogelijk van die geestelijken af. Gisteren nog een paar jonge vrouwen die beweerden dat de jongeren(2 derde van de bevolking) onmiddellijk de sluier zou afdoen als dat kon. Het is wel zo dat de meeste vrouwen veel meer vrijheid hebben dan in een heleboel andere moslimlanden. Dat hangt wel erg van de familie af. Ze mogen een vriendje hebben, een baan hebben, autorijden en alleen reizen. Kom daar maar eens om in Pakistan of Saoedi-Arabie. Een paar weken geleden liepen we in zo'n heiligdom en werden we door 2 mannen aangesproken die ons op het hart drukten dat Iran absoluut niet zo is als in het westen wordt neergezet door de media.
"We love Europe and America, but THAT( wijzend op een passerende ayatholla) is the problem here". Dat is wat we overal horen, maar ze(de religieuze leiders) hebben de macht stevig in handen en zullen er alles aan doen om dat zo te houden. Bijzonder is ook dat er een complete engelstalige tv zender is, waar heel veel nieuws over het buitenland te zien is. Vanochtend nog Louis van Gaal onderweg naar Portugal op trainingskamp, maar vooral natuurlijk omdat hij trainer wordt bij Manchester United. Apart als je weet dat ze zo'n hekel aan juist de engelstalige landen hebben. Voor amerikanen die hier op vakantie willen gaan is het zelfs verplicht met gids en chauffeur te reizen. Volgens hen om ze in de gaten te houden.

Nu het vervolg van onze reis.
Vanuit Kerman, waar we als beste herinnering hebben een prachtig theehuis in een voormalige hammam. Het was er bomvol en steeds livemuziek gemaakt in de trant van Andre Hazes, zelfs de zanger leek wel aardig op hem. Iedereen zong en klapte mee. Was echt heel bijzonder.

Volgende dag gevlogen naar Mashhad, de heiligste stad van dit land, met ca. 25 miljoen pelgrims per jaar. Hier ligt de 8e Imam (Reza) begraven in een enorm complex waarmee ze zo te zien Mecca naar de kroon willen steken. Al de imams waren nakomelingen van Mohammeds dochter Fatima en zijn neef Ali. Ze zijn ook allemaal vermoord of vergiftigd door de kaliefen, die vonden dat ze te populair waren bij de bevolking. De 12e imam is spoorloos en wordt aan het eind der tijden weer verwacht, tegelijk met Jezus overigens. Komt toch mooi uit.

We zijn 2 keer in het complex geweest. De eerste keer overdag, verplicht met gids, en de tweede keer 's avonds zijn we geglipt zonder gids. Vooral ' s avonds was erg indrukwekkend met het avondgebed in zo'n enorme moskee. Shiieten uit allerlei omringende landen waren op bedevaart en spraken ons aan. We waren de enige westerlingen en konden zomaar overal doorlopen waar we 's middags niet in mochten met gids. Wel foto's kunnen maken met de telefoon, want we werden streng gecontroleerd op camera's en degelijke kledij. Dit geldt vooral voor vrouwen. Er staan bij alle ingangen op straat al 'plumeaumannen', die wijzen met een plumeau vrouwen aan die naar hun smaak er te onzedig bij lopen. Bv. als de chador een beetje afzakt of er haar onder uitkomt. Mannen hebben weinig last geplumeaut te worden, tenzij je in korte broek binnen wilt komen.
Als contrast zijn we een dagje wezen wandelen buiten de stad in de bergen waar we na een mooie wandeling uitgenodigd werden bij de vrijdagmiddagmaaltijd in de lokale moskee, waar het hele dorp ook was.
Voor mij (Kees) een leuke ervaring. Met honderden mannen in rijen zittend een bord met rijst, kip en een flesje cola nuttigen. Voor Cora wat minder op de vrouwenverdieping waar het zo bomvol was met vrouwen en kinderen dat ze niet eens konden zitten.

Na Mashhad met de bus door het groene noorden langs de Kaspische Zee gereisd(even pootje gebaad). Van een duitse oude baas van 82 die alleen rondreisde hadden we gehoord dat de treinrit van Teheran naar zee prachtig was door de bergen. Gaan we ook doen maar dan omgekeerd, was het plan. Helaas was de omgekeerde rit alleen met nachttrein te doen. Lekker dan! Dus met de 1e klas slaaptrein naar Teheran voor wel 4 euro per persoon en het was prima met bed en lakens etc. Vervolgens naar Hamedan. Een leuk stadje, waar een van de belangrijkste bezienswaardigheden de graven van Esther en Mordechai zijn. Welbekend bij de bijbelvasten onder ons. Esther was getrouwd met de perzische koning Xerxes, maar volgens de rabbijn die ons begeleidde in de tombe was het alleen om politieke redenen. Zou kunnen, want volgens het verhaal was ze vooral geliefd omdat ze de joden heeft gered van de boze Haman, die de joden wilde uitroeien.

We zijn weer bijna bij het begin van onze reis. In Kashan, waar Cora vanwege erge rugpijn vorige keer niet veel heeft kunnen doen. Net een tochtje naar een dorpje in de bergen achter de rug. Daarbij passeerden we de nucleaire opwerkingsfabriek waarover zoveel is te doen in de media en politiek. Helaas was hij erg zwaar bewaakt en konden we de boel niet buiten werking stellen zoals we van plan waren. Dus nu maar hopen dat de politiek er wat van bakt.

Morgen terug naar Teheran en zaterdagmiddag naar huis. We zullen met veel plezier terug denken aan dit prachtige, veilige land met zijn rijke geschiedenis, overweldigende culturele monumenten en vreselijk aardige mensen.

Liefs en zoenen, Cora en Kees

• 22 Mei 2014 - 18:57

Ans En Jan:

Lieve Cora en Kees,
    Enorm bedankt voor de mooie en soms spannende verhalen en foto's.
    We wensen jullie een heel voorspoedige terugreis en tot ziens in Nederland.
    Lieve groeten,
    Ans enJan

• 22 Mei 2014 - 19:48

Helen:

Een fraai stuk weer Kees

• 23 Mei 2014 - 21:26

Anneke Hoogvorst:

Erg genoten van jullie verhalen en bijzondere foto's. Wat een merkwaardig land. Er gaat toch niets boven Nederland. Ik heb weer 80 km fietsen in de benen. Dit keer naar mijn nicht in Alkmaar. Het was heerlijk weer. Hopen dat het 1 juni ook zo is. Tot dan.

Liefs,
    Anneke

• 24 Mei 2014 - 11:48

Evarien En Hennie:

Dag lieverds,
    wat een mooie reis is het geweest.
    Prachtige foto's en verhalen.
    we zijn benieuwd naar alle verhalen.
    Liefs
    Evarien en Hennie

• 24 Mei 2014 - 11:54

Coos En Hans:

Hoi Kees en Cora,
    Jullie hebben een prachtige reis gemaakt, met mooie foto's. Ik krijg ook zin om die kant op te gaan.
    Ben benieuwd naar de rest van de verhalen en foto's.
    groeten,
    Hans

• 25 Mei 2014 - 09:43

Anniek :

Geweldig jullie verslagen te lezen. Het inspireert! Wie weet volgend jaar. Lieve groet, Anniek