Groeten uit Isfahan - Reisverslag uit Eşfahān, Iran van Kees Spelt - WaarBenJij.nu Groeten uit Isfahan - Reisverslag uit Eşfahān, Iran van Kees Spelt - WaarBenJij.nu

Groeten uit Isfahan

Blijf op de hoogte en volg Kees

02 Mei 2014 | Iran, Eşfahān

Lieve familie en vrienden,

We zijn inmiddels een aantal dagen in Iran en tijd om wat van ons te laten horen vanuit het land van de ayatolla's. Bijna iedereen die we vertelden dat we hier op vakantie zouden gaan keek een beetje viezig, zo van: zou je dat nu wel doen?p
We weten natuurlijk niet wat we nog allemaal gaan meemaken, maar tot nu toe is het hier prachtig en zeer aangenaam. Wie gaat er nu naar Iran op vakantie? Zeer velen blijkt. In Shiraz probeerden we vast een hotel te boeken voor volgende week en dat viel echt niet mee. Alles vol! Uiteindelijk toch wat gevonden, maar dat geeft aan hoe populair Iran aan het worden is.

Onze reis begon in Teheran, waar we met een vertraagde Turkish Airlines om 4uur 's morgens aankwamen. Bij de landing gingen bij alle dames ineens de hoofddoeken om. Bijzonder om te zien. Alles ging overigens heel soepel en ze zijn eigenlijk helemaal niet meer zo streng met die hoofddoeken blijkt. De volgende dag Teheran een beetje verkend: geld wisselen, de bazaar bezocht om een chador te kopen voor Cora en het voormalige paleis van de Shahs.

We voelen ons hier eigenlijk meteen op ons gemak. De mensen zijn erg behulpzaam en vriendelijk. Een meneer is bv. het hele metrostation afgeweest om een plattegrond voor ons te zoeken.
Het geld is hier een feest, waar we nog steeds mee worstelen. De valuta hier heet rial. 1 euro = 44.500 rial. Echter in er wordt overal in toman gerekend. 1 toman= 10rial.
Als je dus voor 10.000 eet(toman) moet je 100.000 rial betalen, want er zijn geen toman biljetten. Vaak zeggen ze de 1000 er niet bij en kost een buskaartje 10(=10.000 toman). Soms pak ik(Kees) gewoon maar een stapel uit de portemonnee en laat het ze zelf uitzoeken. Wel controleren natuurlijk. Tot nu toe ziet het er eerlijk uit. Meestal gaat Cora over de financien als we op hort zijn, maar hier is dat not done natuurlijk, de vrouw die betaalt!

De volgende stop op onze route was de heilige stad Qom, waar de opperste religieuze leiding zich bevindt. Tot groot verdriet van de shiieten in Iran bevinden de meeste graven van de imams(er zijn er in totaal 12 geweest) zich buiten Iran. Er zijn maar 2 heilige steden over. In Mashhad ligt de 8ste Imam Reza, in Qom ligt zijn zus Fatima, bij gebrek aan beter ook maar heilig verklaard.

Het is bijzonder indrukwekkend om daar rond te lopen. Eerst moest Cora natuurlijk van outfit wisselen en was daarna onvindbaar tussen alle andere pinquins. Ze moest even naar het toilet en intussen werd ik door een vrouwelijke gids begroet die me een plattegrond van het complex uitlegde. Ik zei dat ik op mijn eega wachtte, terwijl die naast me stond en ik haar niet had herkend. Op een gegeven moment lette ik maar op een pinquin met stukje spijkerbroek onder de chador en camera, dus we zijn elkaar niet kwijt geraakt.
Helaas mogen vrouwen en niet-moslims het echte heiligdom waar de graftombe staat niet in, maar een bewaker vroeg of ik katholiek was(natuurlijk) en toen mocht ik onder begeleiding toch naar binnen, Cora niet helaas. Was wel heel bijzonder tussen al die mannen die de graftombe kussen (althans het hekwerk van zilver en goud er omheen). Helaas geen foto's natuurlijk, maar ik vond het al spannend om mee te maken.
Het hele complex in vol pracht en praal met veel turquoise tegeltjes en goud wat er blinkt. Je struikelt er ook over de ayatollahs in alle rangen en standen. We werden zelfs welkom geheten door een die een beetje engels, duits en veel farsi sprak. Cora had er ook veel contact met vrouwen en kreeg complimenten over haar outfit en dat ze zo "beautiful" was.

Na Qom naar Kashan gegaan, een mooi oud stadje waar ooit zelfs de 3 koningen schijnen te zijn vertrokken om Jezus wierook, mirre ende goud te gaan brengen. Nu een rustig stadje met een prachtige bazaar en oude koopmanshuizen waar je kunt ronddarren en thee drinken/eten.
We hadden er een kamer in een traditioneel huis met binnenplaats met vijver en ligbanken. Heerlijk!
Helaas kreeg Cora van die leuke ligbanken vreselijke pijn in de rug en heeft een dag op bed gelegen, waarna het met veel pijnstillers weer een beetje gaat. We doen het daarom een beetje rustig aan.
Nu in Isfahan aangeland. De historische oude hoofdstad van Perzie. We kijken onze ogen uit aan alle mooie dingen. Vooral op en rond het oude koningsplein(nu Imam Khomeinyplein) is het prachtig met de mooiste moskeeen en paleizen van het land. Overal winkeltjes met snuisterijen en vooral 's avonds hele families die op de gazons picknicken. We worden voortdurend aangesproken en moeten met Jan en alleman op de foto, soms zelfs met chinezen die hier rondlopen. Over chinezen gesproken: vanochtend waren we in de vrijdagsmoskee, een van de bekendste hier. Het leek wel de Dom in Florence met hordes toeristen in groepen uit China, italie, Spanje etc.

Het belangrijkste doel van deze reis is echter niet bereikt: orde op zaken stellen hier. Zal ook wel lastig worden, want het schijnt dat iedereen toch in de gaten gehouden wordt.
Vanavond zaten we op de beroemde brug hier in Isfahan met wat jongens te kletsen, stond er ineens iemand van de geheime politie mee te luisteren. Bizar toch?

We doen er natuurlijk wat foto's bij, maar hebben er natuurlijk veel te veel. Bij ieder verhaal kunnen 20 foto's. Misschien doen we er nog wat bij met een 2e sessie er achteraan als het internet het hier trekt. Je ziet het vanzelf.

Wordt vervolgd.

Liefs en zoenen, Cora en Kees

• 02 Mei 2014 - 22:27

Helen:

Wow, wat er ervaring! Ik moet zeggen: ik doe het jullie niet na ;-)
    We kijken uit naar het volgende verslag, doe voorzichtig ......

• 02 Mei 2014 - 22:32

Helen:

Ik moest denken aan P.N. Van Eyck, het gedicht over de tuinman.......;-)

• 02 Mei 2014 - 22:35

Hetty En Jos:

Hi, goed om wat van jullie te horen.
    Wij beleven het weer even door jullie verhaal.
    Wat zijn de mensen aardig en wat moet je veel op de foto, he !
    Qom, bij Fatima is bijzonder. Cora zag er netjes uit dus zij is niet met een plumeau aangetikt!
    Isfahan is bijzonder en bij de brug helemaal, die zangers met lange gezongen verhalen!
    Die foto's komen bekend voor! Heerlijk om te zien.
    Hier in dit landje gaat alles gewoon zijn gangetje. Vande V. vrij, demo's daarom, weer wat minder enz. Dus geniet van alles.
    Is het er erg heet? Nu op naar Shiraz? Persepolis? Mooie tuinen van Hafez en Saadi?
    Heerlijk, geniet van alles en wij kijken uit naar het volgende verslag.
    Ik, Hetty, ga morgen, zaterdag met de meiden naar Ierland, zal over jullie vertellen! En het verslag laten lezen!
    Geniet, goede reis!
    Dikke kus
    Groetjes
    Jos en Hetty

• 03 Mei 2014 - 08:59

Peter En Ricky:

Fijn dat wij weer mogen genieten van jullie verhalen en foto's.
    Veel plezier, Peter en Ricky.

• 03 Mei 2014 - 11:56

Hennie En Evarien:

Hallo lieverds,

Vanuit een terrasje in het zuiden van Frankrijk wensen we jullie een bijzondere en fijne reis toe. Liefs

• 03 Mei 2014 - 12:59

Trudi En Jacob:

HadieCenK,

Goed te lezen dat jullie veilig zijn aangekomen en al weer heel veel indrukken hebben opgedaan en het dus weer naar je zin hebben :-). Leuke foto's ennnuh Kees kijk uit dat Cora niet onder je handen wordt ingeruild voor een ander hè..... Geniet verder en vr.gr. TJMJJLNJA......

• 03 Mei 2014 - 13:54

Nelly:

Wat een bijzondere vakantie hebben jullie weer uitgekozen. Leuk om de foto's te zien. Wat een rijkdom is er daar. Pas op dat je niet verbrand Cora ;-) Geniet ervan en laat ons een beetje meegenieten. Groetjes Nelly

• 03 Mei 2014 - 17:15

Pars:

Leuk hoor, weer een boeiende ervaring voor jullie en ook een beetje voor ons.
    Veel plezier verder.
    Liefs van Mies en Pars

• 03 Mei 2014 - 18:21

Jos En Andrea:

Staat je goed Cora, goeie OT-actie;-))) Nou Kees nog zo'n mooi hoofddeksel en het is compleet...heel mooi en prachtige foto's. We wensen jullie heel veel plezier in Iran. Groeten uit Kreta, Jos en Andea.

• 04 Mei 2014 - 10:25

Maike:

Lieve Kees en Cora,
    De foto's zien er prachtig uit! Hebben jullie deze keer de fiets maar thuisgelaten? Mogen vrouwen misschien niet fietsen? Lijkt mij ook lastig met zo'n jurk aan op de fiets, die kan enkel maar tussen de spaken komen. Cora, ik zie je of in de geheel bedekkende chador of met een lichtere outfit. Welke is nu voor welke gelegenheid? Kees, moet jij dan ook niet zo'n mannenjurk aan? Met een hoop stof om je hoofd heen?

veel liefs,
    maike

• 08 Mei 2014 - 14:30

Coos En Hans:

Hoi Kees en Cora,
    Wat een prachtige foto's, en die van Cora en de theeman is echt geweldig. Wat zal het ook een bijzondere ervaring zijn. Geniet ervan.
    Groetjes, Coos en Hans